Communiceren met jongeren

Simone is afgestudeerd! Een half jaar lang dook ze in de wereld van jongeren: hoe kunnen we er met communicatie voor zorgen dat zij voedsel kopen dat beter is voor mens, dier en milieu? Simone vertelt over haar conclusies.

Ik kom het lokaal weer binnen na de verdediging. Mijn begeleider staat op en feliciteert mij met het behalen van een hbo-diploma. Ik ben opgelucht omdat mijn plannen voor de toekomst (lesgeven in Frans Guyana) door gaan en trots. Want na vier jaar heb ik het toch mooi afgerond. Na een presentatie op het provinciehuis deel ik mijn onderzoek nu met iedereen die interesse heeft.

Wat ik gedaan heb

Mijn onderzoek bestond uit vier fasen. Deze fasen waren de oriëntatiefase, de literatuurfase, de fieldresearchfase en als laatst de adviesfase. Mijn onderzoek begon door in gesprek gaan met teamleden van FoodUp! Brabant, vervolgens dook ik in wetenschappelijke artikelen over consumentengedrag. Daarna stelde ik op basis van het literatuuronderzoek een vragenlijst op. Deze vragenlijst werd online verspreid onder jongeren tussen de 18 en 27 jaar oud wonend in de provincie Noord-Brabant.

Maar wat zijn nu de belangrijkste conclusies na al dit?

Waardegroepen

Communicatie naar jongeren kan bijdragen aan een positieve gedragsintentie door bewust te zijn van drie verschillende waardengroepen. Dit zijn de statusgevoeligen, de verantwoordelijken en de sociale levensgenieters. Jongeren binnen deze drie groepen vinden dezelfde waarden belangrijk als het gaat om het kopen van voedsel. Kennis van deze drie groepen geeft je als organisatie de kans om per groep de inhoudelijke communicatieboodschap aan te passen. De boodschap is persoonlijker én daarom effectiever.

Hoe laat je jongeren duurzamere voedselkeuzes maken? Foto: Pixabay.com

Opleidingsniveau

Een tweede belangrijke conclusie is het verschil in beïnvloeding tussen hoog- en laagopgeleide jongeren. Uit het onderzoek is gebleken dat er verschillen zijn tussen hoog- en laagopgeleiden als het gaat om hun attitude, sociale norm of waargenomen gedragscontrole met betrekking tot duurzaam voedsel. Zo is bijvoorbeeld voor hoogopgeleiden de sociale norm belangrijker als het gaat om voedsel dan voor laagopgeleiden (zie onderzoeksrapport pagina 22).

Super-conclusie

Dus, drie waardegroepen met een verschillende inhoudelijke communicatieboodschap. En een andere manier van beïnvloeding tussen hoog- en laagopgeleiden. Dus 6 manieren om te communiceren. Hoogopgeleide statusgevoeligen bereik je anders dan laagopgeleide statusgevoeligen. Daarom adviseer ik om gebruik te maken van de FoodUp! communicatietool (zie adviesrapport pagina 11).

Dit is een korte samenvatting van een uitgebreid onderzoek. Graag verwijs ik door naar mijn onderzoeksrapport en adviesrapport voor een uitgebreider verslag. Ook is hierin aan het begin een samenvatting te vinden.

Mocht je nog vragen hebben over mijn onderzoek? Leuk! Je kan een mailtje sturen naar simoneberkelmans@hotmail.com

Biopic-Simone-Berkelmans-01 Simone Berkelmans

simoneberkelmans@hotmail.com

Afstuderen gedragsverandering door communicatie (Hogeschool Arnhem en Nijmegen)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *