FoodUp! & Dutch Cuisine

Dutch Cuisine staat voor lokaal, van het seizoen, meer plantaardig. Kortom: duurzaam, lekker en gezond voedsel. Een samenwerking met FoodUp! Brabant kon niet uitblijven. We vertellen je graag meer over dit mooie initiatief.

Dutch Cuisine komt van een aantal chef-koks. Zij vinden dat duurzaam, lekker en gezond de basis moet worden van de nieuwe, Nederlandse eetcultuur: Dutch Cuisine. Uitgangspunten zijn lokaal, van het seizoen en 80% plantaardig.
De horeca is een welkome schakel in de verduurzaming van ons voedselsysteem, geloven wij: koks kunnen consumenten kennis laten maken met de (nieuwe) smaken die hierbij horen en tegelijk het verhaal achter ons voedsel vertellen.

In 2016 werd een GreenDeal gesloten rond Dutch Cuisine, waarbij FoodUp! aanhaakte. Ook komen de principes van Dutch Cuisine terug in een van de ‘Brabantse keukens’ van WeAreFood in 2018. FoodUp is ook de aanjager van twee Dutch Cuisine projecten, die we mooi aan elkaar kunnen verknopen.

Restaurant en boer gematcht

Vorige maand startte een pilot om lokale leveranciers van de coöperatie Kempengoed te koppelen aan de horeca in de Kempen. Alfred van Mameren: “Veel koks zouden best meer lokale producten willen gebruiken. En er zijn genoeg boeren die hun producten regionaal willen verkopen. Maar horeca-ondernemers willen een breed en makkelijk verkrijgbaar aanbod aan producten. En voor boeren is het niet te doen om zelf met een busje langs restaurants te gaan rijden.”

Pixabay.com

Conclusie: goede logistiek is essentieel. Daarom is ook groothandel Horesca onderdeel van de pilot, waarin we zoeken naar een goede manier om de vraag en het aanbod te koppelen. Dat moet leiden tot meer leden voor Kempengoed en meer restaurants die Dutch Cuisine praktiseren.

Boeren die graag lokaal producten af zouden willen zetten en horeca-ondernemers die interesse hebben in Dutch Cuisine kunnen zich melden bij Alfred (zie onder). De pilot is over een half jaar klaar. De ervaring wordt verwerkt in een matchmaking-methode, die ook in andere regio’s gebruikt wordt.

Mannenvlees op de kaart

Als onderdeel van de koksopleiding Dutch Cuisine, mocht FoodUp! Brabant lessen over mannenvlees verzorgen. Het idee: als je vlees eet, eet dan vlees van bokjes, haantjes of stiertjes. Want ze horen bij onze zuivel- en eier-industrie, maar hebben in Nederland nauwelijks waarde. Op 14 november kookten de koks een heus mannenvlees-diner. Aan tafel: boeren en restauranthouders uit de Kempen. Zo konden die meteen kennismaken met elkaar.

Lees meer over Dutch Cuisine op de website >

 

Biopic-Alfred-van-Mameren-01   Alfred van Mameren

bvmameren@brabant.nl

06 55 68 65 38

Vernieuwend agrofood en toerisme, regio Noord-Oost Brabant

 

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *