Game bereidt voor op de toekomst

De HAS-minor ‘Wereldwijde Voedseldialoog’ is van start: 50 studenten buigen zich over allerlei voedselvraagstukken. Eén team werkt aan een Foodgame Brabant. Spelletjes maken op school, klinkt niet echt als serious business. Maar dat is het wel.

Serious gaming’ – daar hebben we het over – is een spelletje met een ander doel dan puur vermaak alleen. FoodUp! Brabant wilde weleens uitzoeken wat dat serious gaming voor de Brabantse voedseltransitie kan betekenen. ICT-bureau Geodan, betrokken bij het nieuwe HAS-lectoraat Location Intelligence (over slim omgaan met data), had nog een game op de plank liggen. De gemeente Oss was wel te porren voor een nieuw experiment. En zo was een studentenopdracht geboren.

“Eerst denken ze: moet dit nou? Maar na een half uur zitten ze er helemaal in en willen ze winnen.”

Game is ijsbreker

Geodan ontwierp het spel oorspronkelijk voor Rijkswaterstaat. In het spel ontdekken bestuurders vier extreme toekomstscenario’s en bepalen ze de impact van ontwikkelingen op die scenario’s. Het werd een groot succes, aldus Paul van Zoggel van Geodan. “Bestuurders zitten altijd in de vergadermodus. Dus eerst denken ze: moet dit nou? Maar na een half uur zitten ze er helemaal in en willen ze winnen.”

Geodan Spel RWS 2

Opstelling spel bij Rijkswaterstaat, bron: Geodan

Het spel is niet alleen geschikt voor vergaderende bestuurders, maar voor elk vraagstuk waarin verschillende partijen een rol hebben, aldus Van Zoggel. “Het gaat echt om de discussie. Iedereen komt met zijn eigen belang maar gaat weg met een gezamenlijk idee. Het is een ijsbreker.”

Denken in extremen = nieuws ontdekken

En daar wilde de gemeente Oss ook wel eens van proeven. Serious gaming? Ze moest het even opzoeken, vertelt beleidsmedewerker Cindy Hagenstein. Even na de Brexit raakte ze overtuigd. “Wat over de grens gebeurt heeft snel gevolgen voor je lokale economie. Maar de wereld is tegenwoordig zo chaotisch, de toekomst is nauwelijks nog te voorspellen. Met dit spel kun je je op een prikkelende manier, met de wetenschap van nu, voorbereiden op de toekomst: hoe zou die er in het extreme geval uit kunnen zien?”

“Hebben we straks alleen nog knuffelboeren of gaan robots alles van ons overnemen? En wat betekent dat dan voor onze banen?”

De gemeente, die al veel in kaart liet brengen over de agrofoodsector, is nu specifiek geïnteresseerd in werkgelegenheid. “Hebben we straks alleen nog knuffelboeren of gaan robots alles van ons overnemen? En wat betekent dat dan voor onze banen? Door in extremen te denken ontdek je banen die je anders over het hoofd had gezien.”

Samen verder aan de slag

De studenten – voedingsmiddelentechnoloog, een student van Food Innovation en twee van Geo Media en Design – gaan het bestaande spel nu vullen met nieuwe inhoud. De scenario’s: lineaire economie tegenover circulaire economie en werkgelegenheid tegenover robotisering. Spelers moeten straks verschillende ontwikkelingen langs de assen zetten. Bijvoorbeeld: ‘Iedereen krijgt een moestuin’. De vraag is dan: heeft deze ontwikkeling impact op de scenario’s, zo ja, welke, en hoe lang gaat het duren? Daarna volgt een discussie: op welk onderwerp gaan we nu doorpakken? Dus: gezamenlijk van abstract naar impact naar actie.

Creatieve geesten met passie voor voedsel

En waarom is het leuk om dit met studenten te doen? Hagenstein heeft het volste vertrouwen in ze: “Ik heb net met 2 van de 4 studenten kennis gemaakt. Ik heb ze gezegd: ‘Volg je gevoel. Als je denkt, dit is een kans, verwerk het dan.’ We werken vaker met de HAS. Studenten hebben een ander netwerk, komen op een andere manier aan hun informatie. Ze hebben een jonge geest, zijn creatief en denken minder in vaste patronen. En het belangrijkste: ze hebben een passie voor voedsel!”

Lees meer over de HAS-minor Wereldwijde Voedseldialoog op onze projectenpagina >

Geodan Spel RWS 1

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *