Jonge boeren worden lokale filmster

Je bent jong en je wilt wat: studeren, de wijde wereld in. Of je kiest er juist voor om op de boerderij te blijven. Saai? Jonge boeren laten in zes korte filmpjes het tegendeel zien. Een dorp heeft ook reuring!

‘Bij de boer over de vloer’ heet het project. Een initiatief van een stel jonge boeren uit Liempde, Boxtel. Ze willen laten zien hoe het boerenleven eruit ziet, op een eigentijdse manier: met rake, humoristische filmpjes.

Boerenleven is niet saai

De jonge boeren richten zich niet op de anonieme consument, maar op leeftijdsgenoten uit het eigen dorp. ZLTO-adviseur Mark de Jong is betrokken bij het project: “De jonge boeren zien veel klasgenoten uitwaaien. Die jongeren komen nog wel eens in het dorp, maar weten eigenlijk niet meer wat er gebeurt. Ze zeggen: ‘Er is niets te doen.’ Maar dat is er wel! De dynamiek tussen Utrecht of Liempde verschilt misschien helemaal niet zo veel als we denken. En dat willen de jonge boeren laten zien: de levendigheid van een Brabants dorp.”

Boerenleven saai? Bron: Pixabay.com

Boerenleven saai? Bron: Pixabay.com

Lokale erfbetreders in de hoofdrol

En dat doen ze met zes lokale erfbetreders in de hoofdrol. “De bankier doet mee, de voerleverancier, de adviseur, de inseminator. Zo krijg je een idee wat er allemaal met het boerenleven samenhangt. Er wordt telkens vanuit een ander standpunt gefilmd: vanuit de boer, maar ook vanuit zijn vriendin, vanuit de hond. De filmpjes zullen grappig worden. Niet flauw, maar wel met een beetje fun. Net een beetje gewaagder. Dat maakt het leuk.”

De filmpjes zijn net geschoten, ook weer door een local: een jonge regisseur uit Boxtel. Een goede keus, denkt De Jong. “Dat klikt echt geweldig, die jongeren onder elkaar.” In november moet de première plaatsvinden. In de voetbalkantine, zodat het hele dorp kan komen kijken. Daarna wordt elke zes weken een filmpje via internet de wereld ingeslingerd.

Beter een goede buur…

De Jong is enthousiast: deze jonge boeren hebben het helemaal begrepen, zegt hij. “Boeren moeten weer meer maatschappelijk verankerd raken. Je kunt dan wel naar de hippe Amsterdamse grachtengordel gaan. Maar wil je verder met je bedrijf, dan heb je uiteindelijk toch je buren nodig. Dat hebben deze jongeren fantastisch in de gaten. En ze krijgen het nog voor elkaar ook!”

 

Foto’s: ter illustratie, Pixabay.com

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *