Jumbo’s duurzame melk nog geen duurzame oplossing

Als eerste supermarkt in Nederland zet Jumbo vanaf 2022 zelf alleen nog maar duurzame melkproducten in de schappen. De supermarktketen heeft daarover afspraken gemaakt met Milieudefensie. Goed nieuws! Maar boeren schieten er voorlopig nog niets mee op. En het milieu dan misschien ook niet.

Duurzame melk wil in dit geval zeggen: zuivel van weidemelk, dus afkomstig van koeien die 120 dagen per jaar zes uur per dag in de wei staan. De boeren moeten daarnaast veevoer uit Europa gebruiken. Ook gaat de supermarkt zich inzetten voor weidevogelbeheer en een grondgebonden veehouderij. De eisen gelden voor melk van het eigen merk.

“Misschien moeten alle supermarkten gewoon samen afspreken: we gaan hierop niet concurreren, alle zuivel is duurzaam, punt!”

Het is heel mooi dat Jumbo deze eerste stap zet, laat Milieudefensie weten. Want de productie van melk heeft een grote impact op klimaat en milieu. Voor veevoer wordt tropisch regenwoud gekapt. De veel te hoge mestproductie zorgt voor extra uitstoot van broeikasgassen en vervuild grondwater.

Consument wil best meer betalen

Milieudefensie startte eind 2016 een campagne voor eerlijke melk. Dat leverde ruim 45.000 handtekeningen op. Recent bleek uit onderzoek in opdracht van Milieudefensie bovendien dat ongeveer driekwart van de consumenten min of meer positief staat tegenover enkel nog duurzame melk in het schap. 86% vindt een prijsstijging van 6 cent per liter melk acceptabel. Die 6 cent per liter hebben melkveehouders nodig om op de lange termijn duurzamer te kunnen produceren, bepleit Milieudefensie. Supermarkten kunnen dat makkelijk missen, vindt de organisatie, omdat zij geprofiteerd hebben van de lage melkprijs sinds het afschaffen van het melkquotum.

Pixabay.com

Supermarkt aan zet

Een toezegging voor die eerlijke prijs heeft Jumbo echter nog niet gedaan. En dat is jammer, vindt Bart van Opzeeland, campagneleider voedsel van Milieudefensie. “Het gaat om vier eisen, dat is niet niks. Zonder compensatie is het milieu niet gered. Een boer kan niet groen handelen als hij rood staat. Alsof een bank bij het ondertekenen van een hypotheekcontract zegt: o ja, je moet wel naar energielabel A, dat kost €30.000 maar daarvoor krijg je geen hypotheek.”

“Ik hoop dat honderd melkveehouders morgen op de trekker naar Jumbo rijden: we kunnen dit leveren, maar dan moet er extra geld bij.”

Jumbo zelf laat weten niet direct zaken te doen met melkveehouders. Zuivelcoöperaties bepalen de melkprijs. De zuivelfabrikant betaalt de boer, Jumbo betaalt de zuivelfabrikant. Alleen voor concepten als het Beter Leven-kenmerk en weidemelk betaalt Jumbo een hogere inkoopprijs.

Bart ziet niet in waarom Jumbo in dit geval geen afspraken zou kunnen maken. “Supermarkten lijken als de dood voor die eerlijke prijs. Maar misschien moeten ze gewoon samen afspreken: we gaan hierop niet concurreren, alle zuivel is duurzaam, punt! Bij de legbatterijen is dat ook gelukt.” Milieudefensie houdt daarom voorlopig de druk op de ketel, bij Jumbo en andere supermarkten. Steun van de boeren zelf zou helpen: “Ik hoop dat honderd melkveehouders morgen op de trekker stappen en naar Jumbo rijden met de boodschap: we kunnen dit leveren, maar dan moet er extra geld bij.”

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *