Korte keten in hartje Brussel

Een buurtwinkel met alleen producten uit België: niet uit chauvinisme, maar om de voedselketen korter te maken. En het loopt storm. Alexandre Hervens: “De winkel was vol, een dag later moesten we ‘m alweer sluiten omdat alles op was.” Vanwaar het succes?

Met ruim 400 vierkante meter winkeloppervlak is BelgoMarkt gewoon een kleine buurtsuper, met overigens een bijna compleet assortiment. Wie over de drempel van Rue de Dublin 19 in Brussel stapt, ziet eenvoudige houten stellages met kratten vol groenten. Op tafels staan de nootjes, snoep en koekjes in grote potten. Niks geen poespas. Maar de mensen staan ervoor in de rij.

BelgoMarkt heeft bijna een compleet assortiment

BelgoMarkt heeft bijna een compleet assortiment

Mensen de voedselketen laten begrijpen

BelgoMarkt is het initiatief van drie jonge Belgen die vinden dat het met de voedselketen anders moet: een kortere afstand tussen producent en consument, letterlijk en figuurlijk, goede prijzen voor allebei en minder verspilling.

De supermarkt kwam er dankzij crowdfunding. Maar ook zijn er nog zo’n dertig actieve sympathisanten. Zij investeren tijd en geld, zoveel ze willen missen, en hebben een gelijke stem binnen de organisatie. Hervens is één van hen. En niet omdat hij denkt straks winst te kunnen maken. “Maar vanwege een passie voor goed voedsel en de behoefte om voedselgewoonten te veranderen. Onze coöperatie wil mensen laten begrijpen dat de voedselindustrie ons manipuleert en ons ongezond voedsel verkoopt tegen lage kosten en enorme marges.”

Bijna 100% Belgisch

De drie initiatiefnemers zochten hun leveranciers allemaal in België. In de winkel vind je dus geen bananen. Wél chocolade en koffie. “100% Belgisch is helaas niet mogelijk”, aldus Hervens. “95% komt echt uit België, de rest is op zijn minst in België verwerkt. Zo hebben we koffie van koffiebonen uit Bolivia. Die bonen worden verwerkt door een bedrijf uit België. Die staat er garant voor dat de bonen worden geteeld met respect voor de producent.”

Door dezelfde deur

Waarom spreekt het concept mensen zo aan? Dat komt door het duurzame karakter, denkt Hervens: de producten hebben geen kleurstoffen en conserveermiddelen, een groot deel is biologisch.

BelgoMarkt scheppen

BelgoMarkt: zelf scheppen wat je nodig hebt

Maar veel consumenten hebben ook sympathie voor de producent, en willen weten waar het eten op hun bord vandaan komt. Dat vinden ze hier: door de winkel verspreid staan overal bordjes met informatie over de producent, plus een foto. “Bovendien komt de leverancier door dezelfde deur als de consument, en niet via een achteringang. Zo kunnen ze met elkaar even een babbeltje maken. In de toekomst kijken we hoe we die ontmoeting verder kunnen versterken.”

Eerlijke prijs

En dan is er nog de prijs. Wie winkelt bij BelgoMarkt is niet persé duurder uit. Een kilo aardappels kost € 0,75, een kilo kip € 7,50. Hervens: “Dat komt omdat we de tussenpersonen eruit halen: 95% van de producten komt direct van de producent naar de winkel. Twee derde is gewoon bulkproduct. Daardoor krijgt zowel de producent als de consument een betere prijs. Bovendien wordt weinig voorverpakt. Dat laatste vermindert ook voedselverspilling en afval.”

Er zijn nu zeshonderd producten van negentig producenten. Dat moeten in de zomer achthonderd producten van honderd leveranciers worden. “Elke dag wordt het een beetje beter en passen we het concept aan, dankzij feedback van pers en klanten”, besluit Hervens.

Foto’s: Facebook.com/belgomarkt

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  1. Tamara

    Wist je dat er zelfs een buurtwinkel “Eten zonder Streken” in hartje Eindhoven zit waarvan 95 % van het assortiment zelfs uit Brabant (NL) komt? Dit noem ik pas streekproducten!

    1. Lotty Nijhuis

      Hoi Tamara,
      Er zijn natuurlijk heel wat streekwinkels in allerlei vormen en maten. Zelf kende ik jouw winkel niet. Misschien wil je ons eens iets over jouw concept vertellen?
      Groeten,
      Lotty