Marketingpodium: ‘We overschatten de consument’

De gedachte van duurzaam geproduceerd vlees best heel sympathiek vinden, maar dan toch die kiloknaller pakken. We overschatten de consument, aldus Theo Poiesz tijdens het Marketingpodium van HAS Hogeschool, ZLTO, BrabantAdvies en FoodUp! Brabant op dinsdag 5 april.

Publiek Marketingpodium

Publiek Marketingpodium

Meer factoren spelen een rol

Marketeers richten hun pijlen meestal op de ideale consument, en dat is onterecht, meent Theo Poiesz, hoogleraar Economische Psychologie en Healthcare Management en wetenschappelijk directeur van BrabantAdvies. Het gedrag van de consument wordt namelijk door verschillende factoren bepaald: motivatie, capaciteit (kennis) en gelegenheid (tijd en aanbod). In negen van de tien gevallen zorgen die niet voor die ‘ideale’ keuze. Poiesz: “Als ze geen duurzaam geproduceerd vlees kopen, hoeft dat niet door desinteresse te komen. Misschien is de interesse er, maar spelen geheel andere factoren een rol.”

Snelle voordelen gaan voor lange termijn

Poiesz gelooft dat consumenten heus bereid zijn meer te betalen voor duurzaam geproduceerd vlees. Ze moeten alleen een beetje geholpen worden bij het keuzeproces. Want een consument die voor het schap staat, is geneigd te kiezen voor ‘snelle voordelen’, zoals prijs en beschikbaarheid. Voor hem zijn de ‘lange termijnvoordelen’ van het duurzame en duurdere product op dat moment te vaag.

Voordelen benadrukken

Volgens hem is niet de consument grillig, maar de marketing. “Ik pleit ervoor om de voordelen van duurzaam geproduceerd vlees te benadrukken. Ik zou de prijs niet verlagen. Daar raken mensen aan gewend. Sluit aan bij de belevingswereld. Ga er niet zomaar van uit dat iedereen weet wat minder antibioticagebruik inhoudt.”

Lessen uit de praktijk

Hierna vertellen Ben Bruurs van recreatie- en educatieboerderij Den Elshorst, Casper Schoenmakers van versmarkt Van Heinde en Jan van de Broek van biologische boerderij ’t Schop over hun kijk op consumenten en de lessen die zij hebben geleerd. Zij concludeerden onder andere:

  • Uit de theorie blijkt dat consumenten worden gemotiveerd om duurzaam vlees te kopen wanneer ze er mee in contact worden gebracht.
  • Het helpt om als ondernemer te investeren in het vergroten van de kennis (capaciteit) van de consument: laat zien wat je doet en waarom.
  • Het kost veel tijd en moeite kost om consumentengedrag te veranderen. Zichtbaarheid en promotie helpt wel hierbij.

 

Met dank aan het verslag van ZLTO en BrabantAdvies.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *