Naar een groene, gezonde leeromgeving

Alle scholen een moestuin, opperde het kabinet vorige week. Wim Ruis is opgetogen over de groeiende aandacht voor een groene, gezonde leeromgeving. Zelf laten ervaren, dan valt het kwartje het beste. In het programma Jong Leren Eten bekijkt hij hoe dit ook praktisch kan.

In het geval van die moestuin bijvoorbeeld. “Er is niet alleen een financiële drempel. Een moestuin aanleggen en onderhouden, dat is best ingewikkeld. Elke school een moestuin is een utopie. Laten we daarom op zoek gaan naar groene plekken in de buurt. In Hilvarenbeek werken kinderen zes keer per jaar in een moestuin op een boerderij, onder leiding van een moestuindocent. Dat is effectiever dan elke school van drie tegels ontdoen om een paar wortels te telen.”

Foto: Pixabay.com

Wim Ruis is samen met collega Judith Piek één van de twee Brabantse makelaars van het programma Jong Leren Eten. Het programma is opgezet door de ministeries van Economische Zaken en Volksgezondheid, Welzijn en Sport, vanuit een groeiende zorg over ongezond eten en overgewicht bij kinderen. Het programma richt zich op scholen, draait om beleving en bewandelt twee sporen, duurzaam en gezond.

Van vakken naar competenties

Die twee sporen bewegen nog erg langs elkaar heen, constateert Wim na een jaar. Terwijl ze juist zo goed samengaan, met voedsel als integraal thema. Bestrijdingsmiddelen bijvoorbeeld, dat gaat over de gezondheid van het milieu, maar ook over onze eigen gezondheid. Duurzaam, natuur en gezond komen samen in voedsel.

Foto: Pixabay.com

Het probleem is dat scholen niet altijd gewend zijn integraal te denken. Ze denken in vakken, en daar past voedsel moeilijk in. Het zou mooi zijn als we dat meer kunnen loslaten, vindt Wim. In Den Bosch lukt dat al. “Scholen nemen daar als uitgangspunt: welke competenties moeten kinderen in vijf jaar leren en wat is daarvoor nodig?”

Vraag van de school centraal

Het allerbelangrijkste is dat de vraag van scholen centraal staat. Zoals bij de moestuin: anders werkt het gewoon niet. Het gaat al mis bij het lesaanbod rond voedsel, ziet Wim. “Scholen krijgen zoveel door hun brievenbus geduwd. Dat is soms echt te gek voor woorden. Als er een aardappel opstaat weet je al dat het van de aardappelindustrie komt. Scholen zien door de bomen het bos niet meer. Als we dat aanbod kunnen filteren is er al winst.”

Nieuwsgierig? Op 17 januari ben je van harte welkom op de bijeenkomst ‘Beter leren in het groen’. JLE verzorgt een workshop.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *