Consumenten weten niet meer waar hun voedsel vandaan komt. Creatieve kunstenaars geven vijf boeren in de Peel weer een gezicht in het project FoodLabPeel van Agri meets Design.

Lees meer

Samen met de ZLTO en het Ministerie van EZ is FoodUp! trekker van dit project. Ook het Peelnetwerk heeft aan FoodLabPeel meegewerkt.

Biopic-Pieter-de-Boer-01 Pieter de Boer

pdboer@brabant.nl

06 52 79 40 15

Agri meets design, Innovatie Internationalisering

Sluiten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


  • FoodLabPeel helpt verhaal vertellen

    In oktober 2015 werden 5 boeren gekoppeld aan 5 designers. Samen gingen ze aan de slag. Doel: een sterkere verbinding tussen boer en consument. Wat heeft dat na een jaar opgeleverd? “Boeren hebben het gevoel dat ze nu het verhaal kunnen vertellen.”

    Netty van de Kamp van het brabants kenniscentrum kunst en cultuur (bkkc) kijkt met warme gevoelens terug op een jaar FoodLabPeel. “Niet alleen de kunstenaars, ook de boeren zijn enthousiast. ‘Dit is één van de mooiste dagen van mijn leven,’ hoorde ik Tiny Schepers van de Heyde Hoeve 2 weken geleden zeggen tijdens de presentatie van LUCY aan publiek. Ze zijn echt een bijzondere ervaring rijker. En daar doen we het voor!”

    “Dit is out-of-the-box-denken, dat doen wij normaal niet”

    Bij de EGGCHANGE in gesprek.

    Bij de EGGCHANGE in gesprek.

    Nieuwe inzichten en toekomstperspectief

    Waarom werkt het concept zo goed? “Boeren hebben door de samenwerking met de kunstenaars veel nieuwe inzichten gekregen. Letterlijk: het koppel van het Spekrijt is bijvoorbeeld door Europa gefietst om te zien waar het graan voor de varkens vandaan komt. Dit krijgt zijn weerslag in een documentaire. Maar boeren hebben ook het gevoel dat ze door FoodLabPeel iets in handen hebben gekregen om hun verhaal te vertellen. En dat willen ze ook graag!”

    En dat werkt ook door naar de toekomst. Of zoals boer Twan Engelen zei: ‘Dit is out-of-the-box-denken, dat doen wij normaal niet. De volgende stap is om dit om te zetten naar iets concreets. Ik blijf daarvoor samenwerken met Marije.’

    Nieuwe koppels

    Genoeg reden voor een vervolg, FoodLab Agri meets Design, dat dit najaar van start gaat. Dit keer worden plantaardige telers gekoppeld aan kunstenaars en designers rond het thema voedselverspilling.

    Wie eerst nog meer wil zien van de eerste editie FoodLabPeel: de 5 koppels presenteren hun concepten allemaal op de Dutch Design Week, van 22 t/m 30 oktober in Eindhoven.

    De projecten op een rij

    Hier lees je kort waaraan de 5 koppels van FoodLabPeel het afgelopen jaar hebben gewerkt.

    LUCY

    In de huidige voedingsindustrie fokken we met dieren totdat ze perfect zijn. Maar dat gaat ten koste van de diversiteit. Waarom zouden we dieren juist niet kruisen en ze sterker maken? De Heyde Hoeve (een coöperatie van 4 varkenshouders) en kunstenaar Koen Vanmechelen kruisten een ‘gewoon’ Duroc-varken met een winterhard Hongaars varken. Het resultaat – LUCY – kun je op de Dutch Design Week komen bewonderen (Ketelhuisplein). Lees meer op heydehoeve.nl >

    Koen Vanmechelen en The Foodmonkeys maken in de LUCY BOAR de LUCY DOGS klaar. Fotograaf: Stoffel Hias

    Koen Vanmechelen en The Foodmonkeys maken in de LUCY BOAR de LUCY DOGS klaar. Fotograaf: Stoffel Hias

    EGGCHANGE

    Twan Engelen (pluimveehouder) en Marije Vogelzang geven letterlijk waarde aan eieren. Samen ontwikkelden ze de EGGCHANGE, bevruchte eieren als betaalmiddel. Wat doe je met je kapitaal, meteen opeten of uitbroeden? Ook tijdens de DDW in de kas op het Ketelhuisplein. Lees meer op de website van Marije Vogelzang >

    Patécafé

    Marcel en Miriam Berkvens (varkenshouders) en Foodcurators brachten de burger en de consument bij elkaar. Op een openbare veiling verkochten ze alle delen van een varken. Doel: kopers laten zien dat er voor 2 varkenshaasjes ook heel veel ander vlees op de markt komt. De delen die overbleven – taaier maar smaakvoller! – zijn verwerkt in paté. Je kunt de paté van 22 t/m 30 oktober komen proeven in Eindhoven, Ketelhuisplein. Lees meer op foodcurators.nl >

    Van zaadje tot karbonaadje

    Varkenshouders Henk Kuijpers en Horry Gouvernante wilden zich sterker verbinden met de omgeving. Samen met Tineke Schuurmans maakten ze een serie filmpjes en foto’s waardoor iedereen kan zien hoe varkens worden verwekt, geboren en opgroeien. Aan het project ‘Van zaadje tot karbonaadje’ kwam een eind op 9 oktober tijdens de Wonderlijke Slachtdag in Deurne. Slagers verwerkten een varken tot varkenshaasjes en karbonaadjes. Het project kun je onder de naam ‘Boeren is een manier van leven’ nog zien tijdens de Dutch Design Week, Hal M, Sectie C. Lees meer op hetspekrijkt.nl >

    KUNST-OBJECT

    Peter en Hanneke Verberne (melkveehouders Schooteindhoeve) combineren hun melkveehouderij met verschillende arrangementen voor onthaasting aan gasten. Samen met Ester van de Wiel wilden ze deze onthaasting sterker verbinden met de veehouderij. Resultaat: overnachten in een KUNST-OBJECT. Gasten komen in deze slaapwagen tot rust maar zien tegelijk ook meer van het bedrijf. Ook dit project ‘Schetsen in de toekomst; Gemengd Familiebedrijf 2020’ is te zien tijdens de Dutch Design Week, Hal M, Sectie C. Lees meer op schooteindhoeve.nl >

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • FoodLabPeel gaat on tour

    Op 11 mei presenteerden de vijf koppels van FoodLabPeel hun concepten voor het eerst aan publiek. Deze kick-off in de Cacaofabriek in Helmond is de start van een tour door de Peel. Ruim 100 burgers en bestuurders waren aanwezig en dachten mee over de concepten. Deze input helpt boeren en kunstenaars om hun concepten verder te ontwikkelen.

    “Als je boer en kunstenaar samen ziet presenteren: dat is fantastisch! Er is echt sprake van synergie en kruisbestuiving: beiden leren dingen van elkaar.” Aldus Netty van de Kamp van bkkc (brabants kenniscentrum kunst en cultuur) over de plenaire kick-off van FoodLabPeel.

    Kick-off FoodLabPeel Workshop

    Workshop tijdens kick-off FoodLabPeel

    Projecten draaien volop

    En de projecten draaien volop! De eerste biggetjes LUCY zijn geboren, een kruising van een Duroc-varken (industrieel varken) met een Mangalica-varken (Hongaars wolvarken). Ook zijn EGGCHANGE-eitjes uitgedeeld (eieren als betaalmiddel), die ontvangers voor de keuze stellen: opeten of uitbroeden? Daarnaast kun je inmiddels het wel en wee volgen op Het Spekrijt in de eerste afleveringen van de 24-delige documentaire.

    Kom kijken

    Zelf de concepten zien? De koppels trekken de Peel in om hun ideeën verder te presenteren. Je komt ze tegen op:

    • Rondje Brabant met leden van de Gedeputeerde Staten van de provincie (Deurne): 5 juli
    • Cultuurfestival Fabriek Magnifique (Veghel): 22 – 24 juli
    • Agrarische Dagen Someren: 17 en 18 september
    • Dutch Design Week (Eindhoven): 22 – 30 oktober

    Volg het project ook op Facebook >

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Een creatieve toekomst voor de Peel

    Vijf koppels, boer en kunstenaar, werken in ‘FoodLabPeel’ van Agri meets Design aan verrassende, creatieve oplossingen. Doel: een toekomst voor de agrofoodsector in de Peel. Dat betekent vooral de boer weer een gezicht geven.

    Anonimiteit doorbreken?

    “De Peel is de voedseltuin van Brabant. Maar ook de leefomgeving van honderdduizenden Brabanders. Voedsel en mond zijn nooit ver van elkaar verwijderd. Toch weten consumenten niet meer waar hun voedsel vandaan komt.”

    “De frisse blik van kunstenaars zorgt voor verrassende oplossingen, maar draagt ook bij aan het maatschappelijk debat”

    FoodLabPeel moet die anonimiteit doorbreken, vertelt Netty van de Kamp van het brabants kenniscentrum kunst en cultuur (bkkc). In vijf broedplaatsen buigen kunstenaars zich met hun frisse blik over de vraagstukken van veehouders. “Dat zorgt voor verrassende oplossingen, maar draagt ook bij aan het maatschappelijk debat over ons platteland en voedsel.”

    Matchmaking voor FoodLabPeel tijdens Dutch Design Week 2015

    Matchmaking voor FoodLabPeel tijdens Dutch Design Week 2015

    Van patécafé tot eggconomy

    De koppels zitten nu in een intensieve werkperiode waarin ze ideeën en concepten uitwerken.

    Op het varkensbedrijf van Henk Kuijpers en Horry Gouvernante (Het Spekrijt, Deurne) gebeurt alles van zaadje tot karbonaadje. Dat willen ze ook graag aan hun omgeving laten zien. Samen met fotografe Tineke Schuurmans werken ze aan een documentaire.

    Uiteindelijk komen de biggen van de familie Berkvens uit Mariahout (na een omweg via de VION en een vleesvarkensbedrijf) gewoon bij de plaatselijke Jumbo in de schappen. De consument heeft geen idee. Kunstenaarsduo Foodcurators bedenkt voor de familie een puzzel en een patécafé.

    De coöperatie van varkensboeren ‘Heyde Hoeve’ timmert flink aan de weg en ligt zelfs al onder eigen merk in de Albert Heijn. Maar de ondernemers willen nog meer in de picture. Samen met kunstenaar Koen Vanmechelen bedachten ze Lucy. Deze kruising tussen twee varkens krijgt straks haar eigen zichtstal.

    De familie Verberne houdt in Vlierden melkkoeien en varkens, en biedt ook overnachtingsmogelijkheid aan. Ze wil ‘onthaasting’ nog verder ontwikkelen op het bedrijf zonder dat de verschillende bedrijfstakken elkaar storen. Kunstenares Ester van de Wiel maakt een inrichtingsplan.

    Twan Engelen heeft pluimveebedrijven in de Peel en exporteert heel veel van zijn broedeieren. Is dat legitiem? Kunstenares Marije Vogelzang bedacht de eggconomy om de verschillende waarden van eieren in beeld te brengen.

    Twan Engelen en Marije Vogelzang

    Twan Engelen en Marije Vogelzang

    Over FoodLabPeel en Agri meets Design

    FoodLabPeel is een project van bkkc, ZLTO en het Peelnetwerk en onderdeel van Agri meets Design. Pieter de Boer (provincie Brabant) legt uit wat Agri meets Design inhoudt:

    “De afgelopen 75 jaar heeft de landbouwsector heel goed gewerkt om heel efficiënt en goedkoop veel voedsel te produceren. Maar de maatschappij van vandaag stelt andere vragen. Die gaan over ecologie, klimaat, dierenwelzijn. De landbouwsector zelf komt daarin niet altijd verder. We hebben design thinking nodig. Daarom hebben we samen met EZ en ZLTO zo’n vier jaar geleden Agri meets Design opgezet. Doel: met creatievelingen nieuwe oplossingen vinden voor problemen uit de agrifoodsector.”

    Het hele jaar door organiseert Agri meets Design projecten, het programma presenteert zichzelf ieder jaar op de Dutch Design Week (DDW).

    En hoe verder met FoodLabPeel?

    Op 11 mei presenteren de koppels van FoodLabPeel hun eerste concepten. In de zomer start een tour door de Peel. De resultaten worden gepresenteerd op de DDW tijdens Agri meets Design 2016.

    FoodLabPeel wordt ondersteund door Impulsgelden van Provincie Noord-Brabant en Art of Impact van het Mondriaanfonds.

    Voor meer informatie, zie agrimeetsdesign.com en de Facebookpagina van FoodLabPeel

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *