De aanpak van voedselverspilling gaat altijd over de koelkast van de consument. Daar wordt veel verspild, en je kunt de verspilling goed meten. Maar er treden ook veel verliezen op aan de voorkant van de keten. Daar willen FoodUp! Brabant en ZLTO met Food Heroes iets aan doen.

Lees meer

“We weten niet precies hoe groot de verliezen in de eerste schakels van de keten zijn, maar ze zijn er. Oesterzwamvoetjes worden verwerkt in veevoer, het groen van prei blijft liggen op het land, vlees van geitenbokjes haalt het schap niet. Prima eetbaar, maar de producten voldoen niet aan de eisen van de supermarkt. Of de consument is niet gewend om ze te eten.”

Foto: Pixabay.com

Verdienmodel tweederangs producten nodig

Deze ‘tweederangs’ producten kosten de boer vaak geld, legt projectleider Marjon Krol van ZLTO uit. En dus willen boeren zo snel en efficiënt mogelijk eerste klasse-producten produceren. “De hele keten is daar op ingericht. Producenten zien dus vaak geen mogelijkheden voor een goede verwaarding van tweede klasse-producten of nevenstromen. Verliezen en verspilling tegengaan vraagt een omslag. En er moet een verdienmodel zijn: minder kosten of meer opbrengst. Anders gaat het niet werken.”

Europese Agri meets Design

Een complex probleem. Food Heroes kiest daarom voor de Agri meets Design-aanpak: agrarische vraagstukken worden gekoppeld aan de creatieve blik van ontwerpers. Tijdens de Dutch Design Week 2016 gingen al 5 Nederlandse koppels boer-ontwerper met hun eigen verspillingsvraag aan de slag.

Aan het project doen 12 partners uit 6 Noord-Europese landen mee. 3,5 jaar werken zij aan verspilling in de visserij, de dierlijke keten – het vraagstuk van de geitenbokjes en leghaantjes – en de plantaardige keten. Foodheroes richt zich vooral op deze laatste twee.

Appels met een rare vorm voldoen niet aan de eisen van de supermarkt. Foto: Pixabay.com

Op weg naar 15 innovatieve oplossingen

Nieuwe oogsttechnieken, nieuwe producten: Food Heroes moet uiteindelijk 15 innovatieve oplossingen opleveren. Voor dit jaar staan voornamelijk verschillende (internationale) co-creatiesessies op het programma. “Zo willen we eerst verkennen met welke vraagstukken we aan de slag willen: waar treden verliezen op en waarop kunnen we daadwerkelijk sturen? Die selectie gaan we daarna verder uitwerken.”

Mensen die interesse hebben kunnen zich melden bij Marjon (marjon.krol@zlto.nl).

Projectpartners zijn: (Nederland) provincie Noord-Brabant/FoodUp! Brabant, Dutch Design Foundation, In Ovo, Greenco Packing, (België) Innovatiesteunpunt, Flanders Food, Flanders DC, (Duitsland) Spessart Regional, Fachhochschule Fulda, (Frankrijk) AC3A, Laval Mayenne Technopole, Technopole Quimper Cornouailles, (United Kingdom) Lincoln University, (Ierland) Irish Fishery Agency, Clean Technology Centre.

Financiering: Stuurgroep Landbouw Innovatie Noord-Brabant, het Impulsgeldenprogramma van de provincie Noord-Brabant en de EU in het kader van het INTERREG Vb NWE (North West Europe) programma.

Sluiten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


  • De lekkerste appel, die wil je ook!

    De lekkerste appels komen direct rijp van de boom. Maar de consument krijgt ze niet te eten. Wat raar eigenlijk, vond beeldend kunstenaar Lobke Meekes. In het project Food Heroes van Agri meets Design onderzoekt ze hoe deze appel toch naar de markt kunnen.

     

    OOGSTappels

    Op De Stuifakker in Zevenbergschen Hoek telen Juanita en Arjan met hart en ziel 17 hectare appels. Die appels worden geplukt op het moment dat ze nét genoeg suikers hebben om verder te rijpen. Je kunt deze ‘eerste pluk’ appels heel lang bewaren. Precies zoals de supermarkt ze hebben wil.

    Ook de tweede pluk appels zijn bewaarappels. Maar de derde pluk appels zijn al rijp. Die zijn kwetsbaarder en worden snel te zacht voor de verkoop. De supermarkt neemt die niet af. Wanneer die appels in het winkelschap komen waar iedereen in kan ‘rommelen’, dan zien de appels er na een tijdje niet meer uit door alle butsen. Terwijl ze het aller-lekkerste zijn.

    Proberen begrijpen

    Lobke begreep er niks van. Vragen stellen dus, daar begon het mee. “We zijn zo gewend dat we altijd appels kunnen kopen. Pas als je de boer ontmoet ga je vragen stellen. Voor een appelteler is het allemaal normaal. Hij moet zo efficiënt mogelijk werken en houdt er uiteindelijk weinig aan over. Hij voelt niet veel ruimte om het anders te doen. Ik vond het gek: appels worden geplukt om te bewaren. En allemaal passen ze precies in je hand en hebben ze een mooie rode blos. Smaak speelt geen rol. Ik wil het omdraaien. Als mensen de derde pluk proeven, dan kan ik me niet voorstellen dat ze er niet enthousiast over zijn.”

    Consument kennis laten maken

    Lobke ontwikkelde een nieuw concept voor deze  appels waarbij het draait om de smaak. Ze wil consumenten kennis laten maken met het verhaal en de smaak achter de derde pluk-appel. Zodat die beseft: de lekkerste appels, die krijg ik nooit te eten. Maar ik wil ze wel!

    Op de Dutch Design Week kun je deze appels proeven en goede ideeën delen. Ondertussen onderzoekt een team van de HAS-minor Wereldwijde voedseldialoog hoe je de appel ook daadwerkelijk bij de consument kunt krijgen.

     

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *