Kansen in de Keten

Je moet samenwerken om voedsel duurzaam en gezond te kunnen produceren, geloven de gemeente Oss en Sprangers Communicatie. Met hun project Kansen in de Keten zorgen ze voor ontmoeting tussen verschillende schakels in de voedselketen.

Lees meer

Er werd een businessconcept bedacht en een onderneemster – Tessa Ebbers – gevonden. In sessies met verschillende schakels uit de keten ontwierp Tessa uiteindelijk een kansrijke businesscase. Het project is eind 2016 afgerond.

FoodUp ondersteunde dit project met een beperkte financiële bijdrage en door het project waar mogelijk met kennis en netwerk te ondersteunen.

Biopic-Marcel-Webster-01 Marcel Webster

mwebster@brabant.nl

06 55 68 69 67

Communicatie & strategie, onderwijs (Foodlabbrabant), trends, sociale innovatie

Sluiten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


  • Ontmoeting zorgt voor kansrijk product

    20 oktober presenteerde Tessa Ebbers het eindresultaat van Kansen in de Keten. Er komt een product, dánkzij ontmoeting en het gesprek, gelooft Frenk Sprangers van Sprangers Communicatie. “Er zit meer kracht lokaal dan je denkt. Door de ontmoeting tussen verschillende expertises ligt er nu iets dat echt meerwaarde heeft."

    Maandenlang heeft onderneemster Tessa gedacht, geschaafd, gespard met consumenten, producenten en retailers. Nu ligt er een serieuze businesscase voor de Deelbox, de kant-en-klaarmaaltijd die je met een ander deelt. In januari wil Dennis Zeegers van Slagerij Zeegers de Deelbox op de markt brengen. Tessa en andere ondernemers worden daarbij betrokken.

    Proeven van de Deelbox tijdens eindpresentatie Kansen in de Keten. Foto: Facebook-pagina Kansen in de Keten.

    Proeven van de Deelbox tijdens eindpresentatie Kansen in de Keten. Foto: Facebook-pagina Kansen in de Keten.

    Ontmoeting als rode draad

    Ontmoeting is de rode draad van Kansen in de Keten. Straks kunnen mensen elkaar via de Deelbox ontmoeten. Maar het product is ook het resultaat van ontmoeting in de keten. Cindy Hagenstein, gemeente Oss, samen met Frenk initiatiefnemer van Kansen in de Keten: “We hebben een businesscase gemaakt met de hele foodketen. Dat is echt uniek. Vaak zijn verschillende schakels in de keten wel betrokken, maar nu hebben ze echt samen aan een businesscase gebouwd. En waren ze in staat om krachten te bundelen.”

    “De consumenten zorgden echt voor een verrassing”

    Schakels verrassen elkaar

    En juist dat leidt nu tot een goed product, gelooft Frenk. Neem de consumenten. “Die zorgden echt voor een verrassing. Er zit veel eigenzinnigheid en visie in die groep. Er komt nu een cadeaucomponent bij de Deelbox omdat die consumenten zo volhardend waren. Maar ook de andere schakels hebben elkaar verrast. En door kennis te delen, maar door vooral aan het werk te gaan, hebben we nu een bijzonder eindresultaat.”

    Tessa presenteert het eindproduct van Kansen in de Keten. Foto: Facebook-pagina Kansen in de Keten.

    Tessa presenteert het eindproduct van Kansen in de Keten. Foto: Facebook-pagina Kansen in de Keten.

    Collectief belang groter dan eigenbelang

    Opvallend: alle deelnemers wilden belangeloos hun steentje bijdragen, zelfs ondernemers. Terwijl het hen tijd kostte en niet direct iets oplevert. Frenk: “Eerst dachten ze: ‘Alweer een businesscase?’ Maar toen duidelijk werd dat het product om ontmoeting moest draaien, wilden ze allemaal meedoen vanuit de MVO-gedachte. De Deelbox draagt bij aan het sociaal maatschappelijk belang, en dat vinden ze mooi. Die ontmoeting is ook echt altijd door iedereen gekoesterd.”

    Cross-over tussen sectoren

    Iets maken waar de wereld een klein beetje mooier van wordt, en iedereen is van de partij. Dat werkt zelfs nog even door. Frenk: “We gaan nu ook in gesprek met zorgpartijen. Dat vind ik een hele mooie bijvangst. Die collectiviteit zorgt voor een cross-over tussen verschillende sectoren. Dan kun je ook makkelijker andere partijen vragen: doe je mee? Zonder dat het soft wordt hoor!”

    Frenk schrijft zijn ervaringen op, zodat Kansen in de Keten ook kan dienen als blauwdruk voor soortgelijke projecten.

    Kansen in de Keten werd uitgevoerd in opdracht van de Kracht van Oss, AgriFood Capital en FoodUp! Brabant. Sprangers Communicatie en de gemeente Oss zorgden voor de uitvoering.

    Of bekijk de langere terugblik op YouTube >

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Kansen in de keten op naar ontknoping

    Op 20 oktober presenteert Tessa Ebbers het eindproduct van Kansen in de keten. Cindy Hagenstein, mede-initiatiefnemer van het project, blikt terug op een spannend en leerzaam proces. En belooft een verrassende ontknoping!

    Het proces liep anders dan verwacht, het eindresultaat is anders dan verwacht – wat, dat wil ze nog niet verklappen: kom de 20e maar kijken en proeven, vindt ze. Maar over het proces raakt ze niet uitgepraat. Cindy Hagenstein maakte het mee vanaf de tribune. Ze zat elke sessie anderhalf uur lang op het puntje van haar stoel. “Van een proces weet je gewoon niet waar het eindigt. Dat maakte het zó spannend. We zaten in een theater en het voelde net alsof je naar een film keek: ik was soms echt gevangen door de dialoog.”

    Eten voor ontmoeting, daar draait het om bij Kansen in de keten. Foto: Pixabay.com

    Eten voor ontmoeting, daar draait het om bij Kansen in de keten. Foto: Pixabay.com

    Over Kansen in de keten

    In het project Kansen in de keten van de gemeente Oss en Sprangers Communicatie ontwikkelt onderneemster Tessa Ebbers een nieuw product: een versmaaltijd waarbij ontmoeting centraal staat. Ze test en verbetert haar idee in dialoogsessies met groepen uit de keten.

    “Je doet een beroep op de kennis en ervaring van ondernemers, dat voelt voor hen ook wel goed, denk ik”

    Welgemeende adviezen

    Kansen in de keten heeft Hagenstein afgekloven nagels maar ook heel veel nieuwe inzichten bezorgd. “Ik zou het proces zeker aanbevelen. Het is gelukt ondernemers en organisaties bij elkaar te brengen die elkaar eerst niet kenden. En ze voelden zich allemaal betrokken, hadden welgemeende adviezen. Er waren kritische consumenten. Maar ook veel ondernemers, voor wie tijd toch kostbaar is. Waarom? Je doet een beroep op hun kennis en ervaring, dat voelt voor hen misschien ook wel goed. En vanwege het maatschappelijke element, denk ik. Het ging niet alleen puur om een verdienmodel, dat heeft wel getriggerd.”

    Bewondering

    Want ook dat heeft ze geleerd: ondernemers ondernemen allemaal met hun hart. “De ontmoeting, van dat element werden ze allemaal enthousiast. Maar ze zeiden ook: let op het verdienmodel. Ik heb bewondering gekregen voor mensen die een eigen onderneming starten, met al het risico dat erbij hoort. En ik ben ook gaan beseffen: je kunt nog zo’n goed, innovatief idee hebben, uitrollen is een tweede.”

    “Het prototype heb ik al gezien, ik zie me er al helemaal mee naar mijn schoonvader van 91 gaan!”

    Laatste werksessie Kansen in de keten. Foto: Facebookpagina Kansen in de keten

    Laatste werksessie Kansen in de keten. Foto: Facebookpagina Kansen in de keten

    Prototype is klaar

    Het proces ging dan ook een geheel eigen weg, met onverwachte wendingen en een even onverwacht einde. Maar: er is wel een product! “Dat was de afspraak, en dan bijt je er ook echt je tanden op stuk. Er moet nog veel uitgewerkt worden, maar het begin is er. Het prototype heb ik al gezien. En ik zag me er al helemaal mee naar mijn schoonvader van 91 gaan!”

    Op 20 oktober zal Tessa het eindresultaat presenteren. Erbij zijn? Kijk in onze agenda >

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • ‘Onderscheidend zijn is belangrijk’

    ‘Tessa moet goed laten zien wat onderscheidend is aan haar product.’ Dat is één van de tips van foodretailers in het project ‘Kansen in de keten’.

    Tessa is goed op weg. In een serie bijeenkomsten toetst ze haar idee: de Deelbox, een versmaaltijd die je móet delen. De bijeenkomsten met consumenten en foodretailers zijn achter de rug. Het resultaat zie je in onderstaande video.

    Tessa scherpt nu haar businessconcept aan. Op 13 september legt ze haar idee voor aan foodproducenten.

    Wil je komen kijken? Dat kan! Stuur wel even een mail aan ilse@sprangers.com

    De bijeenkomsten zijn vanaf 15.00 uur in de theaterzaal van Het Hooghuis aan de Verdistraat 75 in Oss.

    Er komt ook nog een bijeenkomst met leveranciers van grondstoffen (4 oktober) en een eindpresentatie (20 oktober, tijdens Dutch Agri Food Week).

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Ontmoeting helpt agrifoodketen vooruit

    Voor een gezonde agrofoodsector is ontmoeting in de keten belangrijk, vindt de gemeente Oss. Om die ontmoeting een impuls te geven, bedacht ze met Sprangers Communicatie ‘Kansen in de keten’. Een jonge onderneemster werkt met steun van die keten een nieuw verdienmodel uit: de Deelbox.

    Oss gelooft in de ketenaanpak, vertelt projectleider Cindy Hagenstein van de gemeente. “Dat komt sinds de Q-koorts. Veel mensen wezen met een beschuldigende vinger naar de landbouw. Maar onze visie was: er komt alleen op lange termijn een oplossing als niet alleen de landbouw verandert, maar de hele keten erachter. Ook de consument! Dit was het begin van onze ketenaanpak.”

    Ontmoeting prikkelt

    Samenwerken is meer dan ooit noodzakelijk geworden om ons voedsel duurzaam en gezond te produceren, vindt de gemeente Oss. Hagenstein trekt die kar en vond in Frenk Sprangers (Sprangers Communicatie) een gepassioneerde partner. “We geloven hier allebei in. Ontmoeting is belangrijk. Je prikkelt mensen dan om echt met nieuwe ideeën te komen, en die hebben we nodig voor de toekomst van de agrifoodsector. Je moet ondernemers dan wel in een andere setting bij elkaar brengen. Anders blijft het niet hangen en gaan ze thuis over tot de orde van de dag.”

    Ondernemer gezocht

    Tessa Kansen in de Keten

    Hagenstein en Sprangers bedachten dialoogsessies met vier groepen uit de keten: ‘Kansen in de keten’. Zo krijgen ondernemers de mogelijkheid om elkaar binnen en buiten hun ketenschakel te ontmoeten, samen nieuwe kansen te ontdekken en uit te rollen.

    Op verzoek van subsidieverstrekkers AgriFoodCapital, de Kracht van Oss en de provincie werd ook een ondernemer in het plaatje gepast. Dalco Food bedacht een businessconcept: versmaaltijden met producten uit de regio. Een eerste testgroep van boeren en mensen uit de zorg, catering en retail zag voldoende brood in het concept.

    Vervolgens werd de jonge ondernemer gezocht én gevonden. Tessa Ebbers is recent afgestudeerd voor Food Design aan de HAS Hogeschool, is Topklasondernemer en heeft een eigen cateringbedrijf ‘Puick foodconcepts’. Ze zag de oproep en greep haar kans. “Ik kom oorspronkelijk uit Oss, dus ik dacht: dit past goed bij mij!”

    Ontmoeten en verrassen

    Ze ging aan de slag met het idee van de versmaaltijden. “De testgroep wilde graag dat er ‘ontmoeting’ bij zou komen. Daarnaast vind ik verrassen heel belangrijk. Het resultaat is nu een Deelbox, een versmaaltijd die je niet voor jou alleen kunt kopen. Als je de box bestelt moet je meteen iemand uitnodigen die een vorkje mee komt het prikken. Het is anders dan Hello Fresh, waarmee je zelf moet koken. Dit is echt een kant-en-klaarmaaltijd: nog even kaas over de lasagne, in de oven en klaar!”

    Businesscase getest

    Het businessconcept wordt nu getest op alle plekken in de keten, van mond tot grond. De eerste bijeenkomst met consumenten is achter de rug. Ebbers: “Heel fijn dat anderen meepraten over het idee en het helpen beter te maken. Ik ben nu al wijzer. Je kunt voor de Deelbox allergieën of dieetwensen aangeven, maar je maaltijd niet kiezen. Ik was verrast om te horen dat sommigen dat juist heel leuk vinden terwijl anderen toch liever een keuze hebben.”

    Spannend traject

    De afgelopen weken waren een sneltrein, ervaart Ebbers. “Maar ik heb al supermooie contacten opgedaan! De logistiek goed regelen wordt de belangrijkste uitdaging. Ik hoop dat we samen iets heel moois op kunnen zetten.”

    Ook Hagenstein vindt het heel spannend. “We weten niet wat de uitkomst wordt, maar we hebben een goede basis. Heel veel ondernemers hebben hun vertrouwen uitgesproken. Ik zou het fantastisch vinden als deze startende onderneemster straks iets opricht dat echt een succes wordt! Daarnaast is de ‘bijvangst’ net zo belangrijk. Mensen doen nu nieuwe contacten op, komen ook buiten dit project weer tot nieuwe ideeën. Ik geloof dat als je maar enthousiast bent, je altijd zorgt voor beweging.”

    Komen luisteren?

    Wil je komen luisteren? Iedereen kan mee komen luisteren, op de tribune is altijd plek, meld je aan als toehoorder. Meld je dan wel even aan bij Ilse Bakker van Sprangers Communicatie via ilse@sprangers.com

    7 juli (retail/foodservice)
    13 september (producent)
    4 oktober (leverancier grondstoffen)
    12 t/m 25 oktober (presentatie eindproduct – Dutch Agri Food Week)

    De bijeenkomsten vinden plaats in de theaterzaal van Het Hooghuis aan de Verdistraat 75 in Oss.

    FoodUp! Brabant ondersteunt ‘Kansen in de keten’ met een kleine financiële bijdrage, door mee te denken en mensen te verbinden.

    Kijk voor meer informatie op Facebook of voor onderstaand filmpje en andere filmpjes op YouTube.

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *