Slagerij de Hamvraag

Iedereen vindt wel wat van vlees, of zou dat moeten vinden. Kunnen we niet vaker het hele dier eten? Met prikkelende vragen en verrassende feitjes wil Slagerij de Hamvraag de consument aan het denken zetten of vlees ook anders kan.

Lees meer

Het initiatief van FoodUp! Brabant, Food Cabinet en Ruigwerk stond op de Dutch Design Week en had een eigen winkel in Den Bosch.

 

 

Biopic-Wim-Coenraadts-01 Wim Coenraadts

wim@foodupbrabant.nl

06 51 24 57 34

Public relations & marketing, strategie & positionering, nieuwe bedrijvigheid

Sluiten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


  • Consument zoekt zich suf naar smakelijk alternatief vlees

    Wat gaan we eten in de toekomst: vlees, een beetje vlees, geen vlees? Slagerij de Hamvraag ging op de Dutch Design Week het gesprek aan. En wat blijkt? Mensen vinden minder vlees eten een goed idee. Maar ze missen wel een smakelijk alternatief.

    Wim Coenraadts van FoodUp! was de hele Dutch Design Week (van 22 tot en met 30 oktober) met Slagerij de Hamvraag present. Dit keer namen hij en zijn collega’s een serie koude bitterballen mee om met mensen aan de praat te raken: een variant met insecten en pompoen, een vegetarische bal met rode biet, pastinaak en zeewier, en één van varkensvlees, gemaakt van alle onderdelen van het dier. De vraag aan bezoekers: hoe zie je de toekomst van ons vlees? Wim vertelt over een weekje Eindhoven.

    Mario Graat (l) en Hans van Dommelen met Slagerij de Hamvraag op de Dutch Design Week.

    Mario Graat (l) en Hans van Dommelen met Slagerij de Hamvraag op de Dutch Design Week.

    Vlees of geen vlees, wat wordt het?

    “Bijna alle mensen, en we hebben er honderden in onze slagerij gehad, geloven in de koers van de provincie: de omslag naar een duurzaam voedselsysteem, goed voor mens, dier en omgeving. En ook de wil om daaraan bij te dragen is aanwezig. Wel vragen mensen zich af: hoe gaan we het doen, en vooral: wie neemt het voortouw? En opvallend: maar weinigen kijken daarbij in de eerste plaats naar de boer: ze zien inmiddels dat die financieel gezien niet veel meer kan. Dus wordt er al snel gekeken naar andere partijen: de retail en ja, ook de overheid.”

    En die consument legt de bal niet bij zichzelf?

    “Als het gaat om lekkere alternatieven voor vlees vinden ze dat die er in de supermarkt nauwelijks zijn, of ze hebben er geen weet van. Mensen vonden onze vegetarische bal heel lekker. ‘Die zouden we wel kopen’, zeiden ze. Maar het assortiment in de supermarkt is kennelijk vooral aanbodgericht, niet vraaggericht. Supermarkten bepalen wat er in het schap komt. Voor kleine leveranciers met dit soort producten en weinig marketingbudget is het moeilijk om daar tussen te komen.”

    Wat willen mensen dan?

    “Sommigen willen iets dat helemaal niet op vlees lijkt, anderen zijn juist op zoek naar die vleesstructuur. En nog vaak wordt daar dan een punt van gemaakt. Terwijl veel mensen die twee of meer dagen in de week geen vlees eten, maar geen vegetariër genoemd willen worden, zoiets hebben van ‘biedt beide dan aan’. Minder-vleeseters – ze hebben een hekel aan het label flexitariër – denken heel praktisch: af en toe vegetarisch eten is goedkoper en tegelijkertijd willen ze een bijdrage leveren aan een beter milieu. De keren dat ze vleesloos zijn willen ze duurzame, smakelijke alternatieven. Ze vragen zich oprecht af waarom het enthousiasme bij supermarkten ontbreekt om daarop in te spelen.”

    Wat gaat Slagerij de Hamvraag hiermee doen?

    “Het zou mooi zijn de smakelijke, duurzame alternatieven die er al wel zijn een platform te kunnen bieden. Door een proeverij gedurende een week in bedrijfskantines bijvoorbeeld. Of in zorginstellingen. We hebben tegen elkaar gezegd dat we dat eens verder moeten uitdenken. Pas als mensen iets proeven kunnen ze er iets van vinden en willen ze mogelijk daarna dat iets ook kopen.”

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Terugblik Slagerij de Hamvraag: voldoening!

    “Het wegblijven van de keuze vlees-of-geen vlees, dat is het mooie aan dit initiatief.” Het was de veelgehoorde reactie van bezoekers aan Slagerij de Hamvraag. In deze tijdelijke winkel stelde FoodUp! Brabant eind maart de wereld van het vlees – met zijn voor- en nadelen – centraal.

    “We wilden bewust  niet oordelen, omdat je zo makkelijker met elkaar in gesprek komt”, verduidelijkt Wim Coenraadts van FoodUp!. “Bovendien is voor steeds meer mensen vlees of geen vlees geen issue; ze maken al zeker één tot twee keer in de week een uitstap naar vis of vegetarisch.”

    Op zoek naar alternatieven voor vlees

    Waar ze vooral naar op zoek zijn is vlees dat kwalitatief goed is, lekker en vooral ook betrouwbaar, in de zin dat het goed is voor mens, dier en milieu. Daarnaast blijken veel consumenten op zoek naar smakelijke vleesalternatieven.

    Die alternatieven mogen best afwijken van bestaande vlees- en vegaconventies. “Vooral een nieuw half-om-half gehakt, een combinatie van vlees met bonen of meelwormen, maakte veel los. ‘Klinkt zo logisch dat je denkt, waarom is het er nog niet’, zeiden bezoekers.”

    Contact met producent of  supermarktschap

    Verder tekenden zich duidelijk twee lijnen af. Een groep consumenten zoekt duidelijk het persoonlijke contact met de producent, omdat dat hen meer vertrouwen biedt. Anderen kiezen bewust voor het gemak van het supermarktschap of online aankoop,  maar missen bij retailers de alertheid om te voorzien in de behoefte van die alternatieven voor vlees.

    Groot bereik

    FoodUp! kijkt met voldoening terug op de slagerij. “Buiten de vele honderden bezoekers bereikten we via onze social media-kanalen meer dan 600.000 mensen en haalden we veel reacties op. Daarnaast kregen we ruim podium van kranten, radio en tv, met als hoogtepunten een gesprek met Karin de Groot op Radio 5 en de uitnodiging om aan te schuiven bij Onder Ons van Omroep Brabant. Alleen die uitzending leverde ons al dik 100.000 kijkers op.”

     

    Foto: Maartje Strijbis, via Slagerij de Hamvraag

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Slagerij De Hamvraag draait op volle toeren

    Plastic kippenpootjes afschieten met onze kiloknaller, filet americain proeven van watermeloen en paprika: het bruist ‘Achter het wild varken’ in Den Bosch! Je hebt nog twee dagen de tijd om langs te komen bij Slagerij de Hamvraag!

    Slagerij De Hamvraag is open sinds Tweede Paasdag en trekt een breed publiek: slagers en ‘stadsen’, vleeseters maar juist ook vegetariërs. Al een paar honderd mensen kwamen langs. “Mensen reageren verrassend enthousiast,” vertelt Wim Coenraadts van FoodUp! Brabant bij Omroep Brabant.

    Van kop tot staart - Slagerij De Hamvraag

    Van kop tot staart – Slagerij De Hamvraag

    Wat kun je eigenlijk allemaal eten van een dier?

    Wel vragen veel bezoekers: ‘Zijn jullie nou voor of tegen?’ Kennelijk verwachten mensen een zwart-wit-standpunt, maar we zijn bewust niet oordelend, aldus Coenraadts. “Als mensen zich maar bewuster worden waar hun vlees vandaan komt, met alle voor- en nadelen die erbij horen. Zodat ze weer beter weten wat ze kiezen en waarvoor.”

    Het belangrijkste verkoopartikel in Slagerij De Hamvraag is dan ook informatie. Over hoeveel voer en water er nodig is voor een kilo vlees, waar de lekkerste onderdelen van het dier zitten en hoe je het dier na de slacht helemaal kunt benutten (bij het varken: van schoonheidsmaskers tot werkhandschoenen). En wil je een of twee dagen in de week wat anders dan vlees, dan kun je kennismaken met heerlijke alternatieven. Hoezo, vegetarisch niet te eten?

    Nog van alles te beleven

    Behalve het doorlopende programma hebben we ook nog drie leuke evenementen voor je in petto:

    1 april 2016 15:00 – 18:00
    Patécafé Live: Het Grote Varken-en-de-Keten-spel

    In dit spel leer je hoe de keten van klein biggetje tot kant-en-klaar supermarktproduct eruit ziet. En wat er gebeurt als er één schakeltje verandert.

    1 april 2016 19:30 – 21:30
    Als Warme Broodjes on Tour – Ondernemers in vlees en zuivel
    In samenwerking met YFM Brabant

    Zonder zuivel geen vlees, omdat er in de melkveehouderij ook stiertjes geboren worden. Moet iedereen die melk drinkt ook verantwoordelijkheid nemen voor het vlees dat daarbij hoort? Debat met drie hele verschillende ondernemers. Reserveren nodig, kosten €5,-

    2 april 2016 10:00-17:00
    De Vleesmarkt

    Op de laatste dag van de slagerij een selectie van de beste vleesproducenten van Brabant. Op de markt proef en koop je hun bijzondere producten, onder het genot van (live) muziek.

    Kijk en luister terug

    Wim Coenraadts, FoodUp! Brabant, en Mirjam van de Kamp, Food Cabinet, waren 30 maart in de uitzending van Onder Ons. Kijk vanaf minuut 21:00.

    Op 28 maart was Wim te horen op Radio 5, van minuut 52:10 tot 56:28.

    En kijk natuurlijk op slagerijdehamvraag.nl

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Slagerij de Hamvraag, voor al je vleesvragen

    Vegetariër of verstokte vleeseter? Dierenactivist met een duidelijke mening of zoekende twijfelaar? Iedereen vindt wel iets van vlees. Of zou dat moeten vinden. Kom dus eind maart meepraten in Slagerij de Hamvraag.

    Eet je wel of geen vlees? Hoeveel? En welk vlees dan? De hamvraag in het denken over ons voedselsysteem. FoodUp! Brabant zet in samenwerking met Food Cabinet en Ruigwerk in Den Bosch tijdelijk een ‘slagerij’ op poten: een plek waar je geen vlees koopt maar vleesvragen krijgt voorgeschoteld.

    ‘De impact van onze vleesconsumptie is heel groot, niet nadenken is geen optie’

    Geen goed of fout

    Ja, persoonlijk zou hij graag zien dat mensen minder vlees gaan eten. En als ze dan vlees eten, beter vlees. Maar gedragsverandering is niet het eerste doel van Slagerij de Hamvraag, vertelt Samuel Levie van Food Cabinet. “Het doel van Slagerij de Hamvraag is mensen te laten nadenken. De impact van onze vleesconsumptie is heel groot, niet nadenken is geen optie. Daarom kiezen we ook niet voor sturende campagnes die vertellen wat goed of fout is.”

    Nog weinig naar de slager

    Wie betrokkenheid wil creëren moet een vraagstuk bij mensen thuis brengen. Daarom wordt er een fysieke plek ingericht waar mensen zelf kunnen langskomen om te proeven, zien, ervaren en delen. En wat past er beter bij dit thema dan een slagerij? “Steeds minder mensen komen nog bij de slager en kopen hun vlees meer en meer in de supermarkt. Daardoor zijn we nog verder verwijderd geraakt van de herkomst van ons vlees.”

    Vooral leuk

    Slagerij de Hamvraag opent op tweede Paasdag zijn deuren. Er is een doorlopende programmering maar ook een speciaal programma met debatten en demonstraties. De Slagerij wordt op zaterdag 2 april afgesloten met een vleesmarkt, met vlees afkomstig van verschillende Brabantse producenten.

    Iedereen is welkom: van vleeseter tot vegetariër, mensen met vragen, mensen die hun mening willen delen. En wie bang is voor zware kost: het wordt vooral gewoon leuk. Zo kun je CowGum komen proeven. “Mensen kauwen gedachteloos op vlees. Daarom delen we CowGum uit: kauwgom met een vleessmaak.”

    Kom helpen of kom kijken

    Slagerij de Hamvraag zoekt ook nog vrijwilligers. Lijkt het je leuk om een dagje te komen helpen? Meld je aan via het aanmeldformulier.

    Maar vooral zijn er heel veel mensen nodig die willen komen. Je vindt Slagerij de Hamvraag Achter het Wild Varken 2, ‘s-Hertogenbosch. De Slagerij is dagelijks geopend van 28 maart vanaf 12.00 uur en daarna dagelijks tot 2 april tussen 10:00 en 18:00 uur. Kijk op de website voor de speciale programmering.

    Meer weten? Neem contact op via info@slagerijdehamvraag.nl, kijk op de website of op Facebook.

     

    Headerfoto: Meditations, Pixabay.com

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *