Laarbeek Op Smaak

De agrarische producten uit Laarbeek zijn van topkwaliteit, vindt Robert de Jong. Met het pop up-restaurant LOS op 't veld laat hij consumenten die kwaliteit proeven en beleven. Het restaurant is in het voorjaar van 2017 voor de tweede keer open.

Lees meer

FoodUp! Brabant volgt dit project communicatief en ondersteunt waar mogelijk met kennis en netwerk.

 

Biopic-Marcel-Webster-01 Marcel Webster

mwebster@brabant.nl

06 55 68 69 67

Communicatie & strategie, onderwijs (Foodlabbrabant), trends, sociale innovatie

Sluiten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


  • Veulen was kers op de taart

    Uit eten gaan en dan zomaar een veulen geboren zien worden. Het overkwam bezoekers van pop up-restaurant LOS op 't Veld.

    6 juni, zo rond het hoofdgerecht, gebeurde het: de geboorte van een veulen. De gasten zaten eerste rang. Een unieke gebeurtenis! Het veulen werd (natuurlijk) LOS gedoopt.

    Initiatiefnemer Robert de Jong kijkt terug op een geslaagde tweede editie, vol onbetaalbare momenten en veel waardering van gasten. “88% boeking was een mooi cadeau, de geboorte van het veulen de kers op de taart,” laat hij weten.

    Kijk voor meer een terugblik op losophetveld.nl of op Facebook.

    Foto’s: LOS op ’t Veld.

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Laarbeek gaat weer LOS

    Pop up-restaurant LOS op ’t Veld opent van 31 mei t/m 10 juni opnieuw zijn deuren, ergens in Laarbeek. Wat kunnen we verwachten? Robert de Jong licht een tipje van de sluier op: de verrassing wordt groter, maar de succesformule blijft gehandhaafd.

    We lazen iets over een nieuwe locatie, vertel eens?

    “Klopt, want dan zien terugkerende gasten ook weer iets anders. We hebben een plek gevonden net voorbij de kruising tussen de Zuid-Willemsvaart en het Wilhelminakanaal. Dat zit zo: Laarbeek is door Entente Florale uitgeroepen tot groenste gemeente in 2016. Het enige kritiekpuntje van de jury: jullie profileren je als waterpoort van de Peel, maar daar doen jullie weinig aan. Ik dacht: als ik daar op die kruising ga zitten, dan heb ik een markante plek én krijg ik de gemeente enthousiast. De gemeente vond het meteen geweldig. Ik zit nu straks langs de Aa, net voorbij die kruising. Prachtige plek.”

    Locatie van LOS in 2017.

    Niet op de boerderij dit keer?

    “Maar wel midden in het agrarisch land. Twee leveranciers van LOS, een tomaten- en een aardbeienteler, liggen vlakbij het restaurant. In één weiland staan Belgische trekpaarden. In het andere weiland grazen schapen die straks met hun neus voor het raam staan.”

    Wat verandert er nog meer?

    “Het concept blijft hetzelfde, de inrichting wordt anders en de beleving wordt nog groter. We willen mensen opnieuw verrassen. En we zijn drie dagen langer open. Er komen ook een paar stoelen bij, maar echt veel groter en massaler willen we niet worden.”

    Hoe kijk je naar LOS 2017?

    “Ik heb er heel veel zin in. Vorig jaar heeft het me veel energie gekost om het mensen uit leggen. Mensen snapten het niet maar zeiden: ‘Robert, ga je gang en we zien het wel.’ Nu is het andersom. ZLTO vraagt om een podium. De gemeente heeft aan een halve zin genoeg.
    Maar ook de leveranciers zijn enthousiast. Ze willen er allemaal een stapje bijzetten. Ze hebben gezien wat vorig jaar gedaan heeft: hun klandizie is enorm gegroeid.”

    Het restaurant opent van 31 mei t/m 10 juni. Reserveren kan vanaf 16 april. Een lunch kost €24,50 (3 gangen incl. aperitief), diner kost €49,50 (4 gangen incl. aperitief). Je kunt ook blijven overnachten. Kijk voor meer informatie op de website of op Facebook.

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Pop up-restaurant smaakt naar meer

    In mei 2016 opende midden tussen de Laarbeekse weilanden een bijzonder pop up-restaurant: LOS op ’t Veld. De voorbereidingen voor 2017 zijn alweer in volle gang. Want met ruim 1.100 bezoekers was editie 1 gewoon een grandioos succes.

    “Vorig jaar na afloop zei ik: Ik doe het niet meer. Het kost gewoon enorm veel tijd. En je loopt financieel een behoorlijk risico: je moet een flinke BMW terugverdienen.”

    Meer dan gedroomd

    Maar de gemiddelde restauranthouder zou er jaloers op zijn, 1.100 bezoekers in 1 week tijd. En dus durft initiatiefnemer Robert de Jong het een tweede keer aan. “Zoveel gasten, dat hadden we zelf nooit durven dromen. Ze kwamen van heinde en verre: van Duitsland tot Wageningen en Zoetermeer. 700 mensen hadden voor de opening al gereserveerd. Ze wisten dus niets: alleen hoeveel ze moesten betalen. Soms werd ik ’s ochtends nog gebeld door mensen die vroegen of ze laarzen aan moesten trekken.”

    Laarzen niet nodig

    Die laarzen zijn nergens voor nodig, weten we nu. LOS op ’t Veld (LOS = Laarbeek Op Smaak) is een pop up-restaurant in agrarische setting. Maar je zit er wel warm, droog en heel sfeervol bij. Meer dan dat, want LOS belooft een avondje uit. Het concept zet lokale producten in de picture en maakt er samen met leveranciers een hele belevenis van.

    Laarzen zijn niet nodig.

    Verhaal zorgt voor waardering

    Mensen die naar LOS komen zijn nieuwsgierig naar nieuwe producten en het verhaal achter hun eten. En dat pakt ook goed uit voor de producent, bevestigt Robert. Die ervaart wat de consument denkt, vindt en voelt én krijgt waardering voor zijn product.  Zoals vorig jaar in het geval van Marcel en Mirjam van het Patécafé. “Als je acht mensen een broodje en smeersels voorzet, dan kiest er misschien eentje voor paté. Maar als je aan tafel vertelt waar jouw paté vandaan komt en uitlegt waarom je het zo maakt, dan nemen ze het allemaal en zeggen ze zelfs: breng nog maar een schaaltje!”

    Nieuwsgierig naar de volgende editie? Binnenkort lees je meer.

    Foto’s: Kuppens Fotografie

    Producten met een verhaal.

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Ook kinderen op reis door agrarisch Laarbeek

    Tijdens Laarbeek Op Smaak maken ook kinderen kennis met de overheerlijke producten van eigen bodem.

    ‘Van melk tot asperges en van eieren tot tomaten’. Het is maar een kleine greep uit alle overheerlijke producten uit Laarbeek. Die producten worden verbouwd of geproduceerd in Laarbeek en gaan dan vaak de hele wereld over. Tijdens Laarbeek Op Smaak krijgen Laarbeekse basisschoolkinderen van groep 6 de gelegenheid om met een aantal van deze verhalen kennis te maken bij de biologische melkveehouderij de Janmiekeshoeve. Natuurlijk kan de smaak van Laarbeek ook geproefd worden in de Pop-up Smaakbar! Dit alles onder de bezielende leiding van Angelique en John Heesakkers van de Janmiekeshoeve in samenwerking met de ZLTO Laarbeek.

    Meer informatie? Stuur even een mailtje naar janmiekeshoeve@outlook.com of volg dit initiatief via Facebook en Twitter.

    LOS voor kinderen

    LOS ook voor kinderen

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • In stijl dineren, van Laarbeekse bodem

    Het land is omgewoeld. Vanmiddag nog werden de asperges gestoken, over een uur liggen ze dampend op je bord. In mei kun je lokale producten vers en exclusief proeven. Helemaal in stijl, in een pop-up restaurant op de Janmiekeshoeve in Mariahout.

    De agrarische producten uit Laarbeek zijn van topkwaliteit, aldus Robert de Jong. De varkens van de Heyde Hoeve, aardbeien die de hele wereld over gaan, een bioboer met zijn eigen melksommelier. En daar mogen ondernemers best trots op zijn, vindt hij. Een pop up-restaurant is een manier om die kwaliteit ook aan consumenten te laten zien. Het restaurant kreeg de naam LOS op ’t Veld (LOS = Laarbeek Op Smaak).

    Met een praatje van de boer

    Wie reserveert, hoeft niet in de schuur te eten. Voor de gelegenheid wordt een heus tentenpaviljoen neergezet, midden in de wei. Gewoon comfortabel uit eten in een trendy zaak, maar dan mét die plattelandsuitstraling.

    Asperge

    Asperge, bron: Pixabay.com

    Maar het belangrijkste is de beleving. “Je zet je auto langs het aspergeveld waar twee uur eerder de asperges zijn gestoken. Je loopt langs een bijenhotel, tussen de koeien door. Tijdens het eten komt de aspergeboer even een praatje maken. Ik heb ook tegen de boer van Janmiekeshoeve gezegd: ben je om 8 uur klaar met melken, loop dan direct vanuit de stal met je laarzen even het restaurant in. Dáárna pas douchen en op de bank zitten, niet andersom.”

    Verbinder

    De Jong, 23 jaar lang evenementenorganisator, nu evenementen-coacher, is de verbinder in het geheel. Samenwerken kan de agrosector naar een hoger plan tillen, gelooft hij. “Als de Janmiekeshoeve melk verwerkt tot ijs in een dessert, dan levert het per liter veel meer geld op. Maar alleen kun je daar niets mee, je hebt ook een imker nodig voor honing, vleesveehouders, groentetelers.” In het pop up-restaurant maken al die lokale producten 1 + 1 =3.

    Kom eten…

    De leveranciers zijn inmiddels in beeld, maar de tafels nog niet volgeboekt. Houd je van lekker en eerlijk eten in een unieke setting? Het pop up-restaurant opent van 13 t/m 20 mei zijn deuren. Reserveren is verplicht en kan vanaf 4 april (losophetveld.nl, info@losophetveld.nl).
    Een lunch kost €24,50, een diner (vier gangen en een amuse) €49,50. Er geldt elke dag een vast menu.

    … of organiseer zelf een pop up-restaurant!

    Het pop up-restaurant kan prima uitgerold worden naar andere regio’s en gemeenten. De Jong deelt graag zijn ervaringen. Mensen die dit zien zitten kunnen contact met hem opnemen: 06 – 51 21 00 57, info@losophetveld.nl en losophetveld.nl

     

    Foto’s: Pixabay.com

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *