Brabant is sterk in agrofood, van grond tot mond. Met WeAreFood 2018 zetten de provincie en AgriFood Capital dat in de spotlight. Samen met ondernemers geven we nieuwe ideeën voor duurzaam en gezond voedsel een impuls. Met een publieksprogramma laten we zien het in Brabant nú al goed eten is.

Lees meer

Brabant maakt deel uit van een netwerk van Europese regio’s die het thema gastronomie en duurzaam en gezond eten op de internationale agenda willen zetten. Binnen dit netwerk is Brabant in 2018 genomineerd als Europese regio van de Gastronomie. WeAreFood is daar de invulling van.


Vanuit FoodUp! is Alfred van Mameren betrokken bij WeAreFood. We ondersteunen het project communicatief, met kennis en ons netwerk.

Biopic-Alfred-van-Mameren-01   Alfred van Mameren

bvmameren@brabant.nl

06 55 68 65 38

Vernieuwend agrofood en toerisme, regio Noord-Oost Brabant

 

Sluiten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


  • 10 Brabantse Keukens bekend

    De Brabantse Keukens zijn bekend! Uit honderd inzendingen zijn tien initiatieven gekozen. Zij werken elk op hun eigen manier aan oplossingen in de voedselketen.

    Elke maand van WeAreFood 2018 staat één onderwerp in de schijnwerpers. De thema’s variëren van verspilling en smaakvol erfgoed, tot gezonde voeding voor Diabetes 2-patiënten en #datafood.

    Foto: Bob Hutten (Verspillingsfabriek, links op de foto) is KeukenChef van de eerste Brabantse Keuken in maart. Artishock – We Are Food

     

    De keukens staan onder aanvoering van een KeukenChef. Die krijgt de beschikking over startgeld en kan expertise invliegen.

    De ideeën die niet gekozen zijn, sluiten goed aan bij de tien thema’s en worden ook uitgenodigd mee te doen in één van de Keukens.

    • Maart: De Maand van Verspilling – De Verspillingsfabriek, met keukenchef Bob Hutten.
    • April: De maand van Smaakvol Erfgoed – De Brabantse Middelbare Horecascholen, met keukenchef Marc Raaijmakers.
    • Mei: De maand van de Nieuwe Boer – Het Familie Varken, met keukenchef Tjacko Sijpkens.
    • Juni: De maand van de Gezonde School – Scholengroep Het Hooghuis.
    • Juli: De maand van de Patiënt – Food for Care, met keukenchef Henk Kivits.
    • Augustus: De maand van de Gezonde Community – Gezonddorp, met keukenchef Hans van Kuijk en Norbert van den Hurk.
    • September: De maand van Community Farming – Herenboeren, met keukenchef Douwe Korting.
    • Oktober: De maand van #DataFood – JADS, Ondernemerslift Plus, BIM en gemeente Den Bosch, met keukenchef Mark van der Pol.
    • November: De maand van Samen Tafelen – Keukenchef Phyllis den Brok.
    • December: De maand van de Gastvrijheid – Ravanello, met keukenchef Ralph Geerts.

     

    Lees meer over de Keukens op de website van WeAreFood > 

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Veel belangstelling voor Brabantse Keukens

    Maar liefst 97 ideeën vielen er op de mat: producten en concepten van Brabantse ondernemers en organisaties die onze agrofood gezonder en duurzamer maken. Geclusterd in 8 thema's - Brabantse Keukens - krijgen de beste plannen uiteindelijk een prominente plek in het themajaar WeAreFood. De kwaliteit van de inzendingen is hoog. Zoveel mogelijk initiatieven worden gekoppeld aan de 8 themamaanden zodat ze allemaal onderdeel zijn van de WeAreFood-beweging.

    ‘Beter eten’, daarover moet het gaan in de Brabantse Keukens van WeAreFood: van beter eten op school tot beter eten bij de boer. We rekenden op zo’n 40 inzendingen, laat Alfred van Mameren weten, maar uiteindelijk werden 97 innovatieve voorstellen ingestuurd.

    Beter eten, daarover gaat het in de Brabantse Keukens. Foto: Pixabay.com

    De allerbesten mogen deze week komen pitchen. Deze kanshebbers hadden het beste, meest concrete idee of wisten hun concept met veel enthousiasme en passie aan te prijzen.
    Aan de jury de schone taak om hieruit de 8 themamaanden te kiezen. Ideeën met de grootste impact in en na 2018 maken kans, maar daarnaast is het ook belangrijk dat initiatiefnemers andere ideeën binnen hun thema op sleeptouw kunnen nemen.

    10 juli worden de winnaars bekend gemaakt. De winnende ondernemers en organisaties gaan vanaf september in hun eigen Brabantse Keuken hun idee verder uitwerken, samen met andere ondernemers en experts. Van maart t/m oktober 2018 worden iedere maand de resultaten van één Keuken gepresenteerd.

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Brabantse Keukens: aanmelden tot en met 15 juni

    De oplossingen van morgen voor de problemen van vandaag: daar gaan we naar op zoek in de Brabantse Keukens van WeAreFood. Samen met jou als ondernemer. Meld jouw thema uiterlijk 15 juni aan.

    Er spelen verschillende uitdagingen op gebied van food, zoals globesitas (te veel, te vet, te zoet), verstedelijking en de groei van de wereldbevolking. Dat vraagt om actie. WeAreFood 2018 gaat vernieuwing in de foodbranche aanjagen.

    Foto: wearefood.nl

    Van maart tot en met oktober 2018 nemen we in de Brabantse Keukens iedere maand een thema onder de loep. Jouw vraagstuk ook op de agenda? Meld je snel aan! 7 juli wordt bekend welke keukens in de spotlight komen.

    Lees meer op wearefood.nl >

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Doe mee met WeAreFood

    Brabant is sterk in agrofood, van grond tot mond. Elke dag werken heel veel mensen achter de schermen aan duurzaam, eerlijk en lekker voedsel.  In 2018 zetten de provincie en AgriFood Capital dat met het programma WeAreFood in de spotlight. Doe je mee?

    2018: een jaar lang beter eten in de spotlight

    Is beter eten in schoolkantines jouw missie? Of wil je consumenten meer insecten laten eten? Wie in de agrofood werkt en een idee of vraagstuk heeft rond gezond en duurzaam eten in Brabant, is van harte uitgenodigd!

    Want Brabant wil de meest duurzame en innovatieve agrofoodregio van Europa zijn. We zijn al goed op weg, maar kunnen beter worden. Met het programma WeAreFood geven we nieuwe ideeën en oplossingen een impuls. Het programma werd 8 maart gelanceerd.

    Nieuwe ideeën in de keuken

    Ondernemers – van boer tot recreatieondernemer en retailer – onderwijsinstellingen en bestuurders worden uitgenodigd om hun ideeën en vragen te delen. WeAreFood kiest daarop 12 thema’s, één voor elke maand in 2018: de Brabantse Keukens. In deze Keukens ga je met andere ondernemers samen problemen tackelen om zo te komen tot nog meer gezond en duurzaam voedsel in Brabant. Je wordt daarbij begeleid door toppers uit de Nederlandse agrofood en 10.000 euro startgeld.

    Aan de slag in ‘de Keukens’ van WeAreFood, doe je mee? Foto: Pixabay.com

    Ook laten zien wat er al is

    Naast die nieuwe ideeën willen we in 2018 ook aan iedereen laten zien dat het in Brabant nu al goed eten is. Voor dit publieksprogramma staat Visit Brabant aan de lat. Waar we dan aan denken? Belevenisdiners, apps die het verhaal achter ons eten vertellen, verduurzaming van food op festivals. Ook hierbij kun je met jouw initiatief aansluiten!

    Meedoen?

    Indienen van ideeën voor de Brabantse Keukens kan vanaf begin april. Meer weten? Er zijn drie regiobijeenkomsten voor informatie en kennismaking:

    Aanmelden voor een van deze regioavonden kan door een mail te sturen naar Cary van Gemert: cvgemert@brabant.nl.

    Kijk voor meer informatie op wearefood.nl >

    Of neem contact op via info@wearefood.nl

     

     

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *