Studenten zien trends in de foodbranche

‘Welke trends zie je in de foodbranche met betrekking tot de doelgroep jongeren 18 tot 25 jaar?’ Met die vraag gingen 25 studenten van International Lifestyle Studies aan de Fontys Hogeschool (Tilburg) voor FoodUp! Brabant aan de slag. Twee groepen vertellen over hun bevindingen.

Gemak en individualisering

“Wij zijn Michelle de Bresser, Savannah van Gorp & Demi Willemsen. Vanuit onze studie houden wij ons bezig met trends. We vertellen graag over drie trends binnen de foodsector.

Studenten presenteren resultaten.

Onze eerste trend is ‘Earthology’. We vinden steeds meer vervangende bronnen in de wereld om de uitputting van de aarde tegen te gaan. We vervangen de natuurlijke processen door technologie, en willen daarbij van zero impact naar positive impact; het leveren van een positieve bijdrage aan de aarde en de maatschappij. In hoeverre kan dit toegepast worden bij de voedseltransitie naar een nieuw voedselsysteem?

Onze tweede trend is ‘Easypeasy’, waarbij ons leven in het teken staat van gemak. Dit gemak bereiken we doorgaans door technologie, en alle producten die we gebruiken en ontwikkelen staan in het teken van het houdbaar maken van levens binnen de huidige prestatiemaatschappij. De invloed van technologie en domotica blijft alsmaar groeien, wat betekent dit voor onze voedselbehoefte en de manier waarop we eten en inkopen?

Onze derde trend is ‘Make it yours’, en staat voor de toenemende individualisering van de mens en de producten die ontwikkeld worden. Alles wordt tegenwoordig aangepast op onze persoonlijke voorkeuren, behoeften, levensstijl en identiteit waardoor producten speciaal voor ons gemaakt worden. Deze ontwikkeling vindt cross-sectoraal plaats van kleding tot zelfs medicijnen, maar wat betekent dit voor de foodsector? En in hoeverre kunnen we voeding en productie personaliseren?”

Meer delen en weten wat je eet

“Wij zijn Ilona Zeebregts, Sterre Hubers, Yesmin Al Sharkawy, Demi Wollendorf, Tessa Gielen & Rezzan Aykul. We zijn op zoek gegaan naar nieuwe ideeën, producten en diensten, die interessant zijn voor de doelgroep jongeren. Vanuit deze bevindingen zijn wij tot drie trends gekomen.

Bij de trend ‘Social Sharables’ gaat het vooral om de behoefte aan samenhorigheid. Er komt een beweging die tegen het oppervlakkig contact is, waarin mensen steeds meer met elkaar gaan delen.

De trend ‘Out of the food’ laat de veranderde manier van omgaan met voeding zien. Door voedsel uit de context te halen, kan worden gezorgd voor meer bewustwording. Dit kan resulteren in een betere gezondheid en positievere gevolgen voor het milieu.

De trend ‘Clarity’ houdt in dat mensen willen weten wat ze eten. Deze behoefte wordt vooral beantwoord door mensen te betrekken of zelf een aandeel van het maakproces te laten zijn.

Wij hopen FoodUp Brabant hiermee geïnspireerd te hebben. Wij als studenten hebben veel van deze opdracht geleerd en vonden het een fijne samenwerking.”

Studenten komen inspireren tijdens Transitie Tafel

De twee groepen komen tijdens de FoodUp! Transitie Tafel op 20 juni deelnemers inspireren. Ze vertellen dan meer over deze trends, waarom ze nu opkomen en wat ze voor de foodsector kunnen gaan betekenen.

Trendrapporten van de studenten.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *