Voedselverspilling: “Laat Brabant de beste worden”

‘Mister Verspilling’ noemen ze hem. Te vaak. Ondernemer Bob Hutten voelt zich Don Quichot. “En dat wil ik niet zijn. Maar ik blijf strijden, totdat iemand het oppakt. Laten we in Brabant zeggen: het is van ons. Laten we de beste worden met voedselverspilling in de wereld.”

We kennen Bob Hutten als een optimistische ondernemer die graag een steentje bijdraagt aan een mooiere planeet. Verspilling is een groot probleem, vindt hij. Dat goed voedsel in de vergister verdwijnt, dat ondermaatse stierkalfjes maar gewoon worden afgemaakt: onbegrijpelijk. “En de burger voelt er niks van. Dat is onze waarheid.”

En dus begon hij in 2015 samen met Plus Supermarkten een pilot. Restpartijen tomaten kregen een tweede leven in soepen en sauzen. “En ik ontdekte: er gebeurt helemaal niets. Geen enkel bedrijf dat op grote schaal iets aan voedselverspilling probeert te doen. Dan ga ik me er maar druk over maken, dacht ik. Ik zoek de slimste mensen bij elkaar en laat met een Verspillingsfabriek zien dat het wel kan.”

Die Verspillingsfabriek kwam er in 2016. Al voor hij begon stroomden de telefoontjes binnen. Maar de verliezen blijven. In 2018 verwacht Hutten eindelijk quitte te draaien. De fabriek heeft hem dan 1,5 miljoen euro gekost.

Genoeg voor 9 miljard

En ja, dat valt tegen. “Ik voel me zo langzamerhand Don Quichot. Ik wordt overal aangekondigd als Mister Verspilling. Ik wil dat niet zijn. Maar iemand moest aan het systeem rammelen. Iedereen zegt: ‘Hij heeft gelijk’, maar daar blijft het bij. Onderhand denk ik: ik heb er iedereen bijgesjouwd, wie gaat er nu eindelijk eens wat doen? Het is niet alleen mijn probleem. Maar ik blijf strijden, tot iemand het oppakt.”

De idealen van een ondernemer die verder kijkt dan winst of verlies alleen. Ga eens naar de veiling, zegt hij. Een broccoli met een klein bruin plekje en de hele kist wordt weggegooid: het is te duur om alles uit te zoeken. “Het is zo triest. We maken voedsel voor 9 miljard mensen en gooien 3 miljard weer weg. Hoelang blijven we dat nog accepteren?”

Lost minder voedselverspilling het probleem van honger op? Ja, gelooft de Veghelse ondernemer. Het begint met conserveren, zodat voedsel langer houdbaar blijft. Dan zorgen dat het komt waar het nodig is. Techniek en logistiek. “In Nederland vindt maar 6% voedselverspilling plaats in de logistiek, in Brazilië 50%. Probeer dat eens terug te dringen met 20% en je hebt conceptueel echt iets te pakken met elkaar.”

Brabant kan dat doen, vindt hij. “Laten we samen zeggen: het is van ons. Brabant kan het. Laten we de beste worden met voedselverspilling in de wereld.”

Mooie, jonge mensen nodig

Niemand neemt verantwoordelijkheid, daar zit het probleem. “De retailer eist kwaliteit, die vindt het niet zijn probleem. De boer blijft zitten met de gele paprika met het groene randje. De retailer zegt: de consument wil ‘m niet. De consument zegt: waarom kan ik die paprika niet kopen? Maar hij wil er ook niet meer voor betalen.”

Er zijn initiatieven, zoals die van Hutten, mensen die een rimpeling veroorzaken. Maar dan gaat het leven gewoon weer verder. “Kijk hoeveel aandacht ik heb gehad. Maar wat is er veranderd? Zo moeilijk is het nou.” Winstgevend worden was nooit zijn doel. Hij wilde laten zien dat het anders kon. 10 jaar draaien, dan was het opgelost hoopte hij. Maar het probleem is zo groot, de Verspillingsfabriek kan nog wel 20 jaar verder.

Veel bedrijven hebben hem geholpen, daarvoor is hij dankbaar. Veel toezeggingen zijn ook niet waargemaakt. De verkoop blijkt lastig. Maar de oude afzetkanalen – supermarkten – hebben we nog wel nodig. “Alles gaat om schaal. Iemand kan het vlees van een stierkalf lekker gaan klaarmaken. Maar er zijn misschien wel 10.000 stierkalveren, wie gaat ze verkopen? Het begint aan de achterkant.”

Hutten hoopt op een ‘good food coalition’: 2 miljoen mensen die de supermarkt voorschrijven: dít is wat we willen. Die supermarkt vindt dat helemaal niet erg, gelooft hij, als we er ook meer voor willen betalen. “En dat kan ook, want voedsel is niet te duur maar te goedkoop. Ik hoop op mensen die de spiraal gaan doorbreken. Het begint met jonge, mooie mensen die zeggen: Wij kunnen hier niet langer achter staan.”

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *