Zelfregulering varkensketen kan wél

Staatssecretaris Van Dam van Economische Zaken is geen voorstander van een verplichting voor supermarkten om aan te tonen dat varkenshouders een kostendekkende prijs krijgen. Hij zet liever in op nieuwe marktconcepten. Producentencollectief Frievar is een goed voorbeeld.

PvdD: zelfregulering keten werkt niet

Het was nieuws vorige week: Staatssecretaris Van Dam ziet niets in een verplichte gegarandeerde prijs voor varkenshouders. Dat schreef hij in een reactie op kamervragen. De PvdD stelde: “Met het Actieplan Vitalisering Varkenshouderij worden oude oplossingen uit het verleden, zoals bouwen aan ketensturing, weer van stal gehaald”. Zelfregulering werkt in de praktijk niet, stelt de partij. “Supermarkten zouden verplicht moeten worden om aan te tonen dat varkensboeren een prijs krijgen die kostendekkend is. Alleen dan kan er gestuurd worden op kwaliteit.”

frievar

Frievar laat zien dat het wèl kan: marktconcepten ontwikkelen in de keten die goed zijn voor dieren én voor boeren.

Van Dam: gegarandeerde prijs neemt prikkels tot innovatie weg

“Prijzen komen tot stand op de markt tussen vragers en aanbieders”, reageerde Van Dam. “Voor veel agroproducten is dat de internationale markt. Een gegarandeerde prijs zou juist prikkels kunnen wegnemen om innovatieve en kwalitatief goede producten en diensten te leveren die aansluiten op de consumentenvraag.” Een betere optie is volgens Van Dam om te komen tot nieuwe marktconcepten die onderscheidend zijn op smaak, dierenwelzijn en duurzaamheid, en die als keten in de markt worden gezet.

Frievar: franchiseconcept voor varkenshouderij

Producentencollectief Frievar is daar een goed voorbeeld van, een soort franchiseconcept in de varkenshouderij. Begonnen als samenwerkingsverband van varkenshouders in Friesland, maar inmiddels zijn varkenshouders uit het hele land bij het succesvolle concept aangesloten. Deze Frievar-boeren krijgen altijd biggen van één fokker. Ook het voer staat vast en er wordt volgens bepaalde regels gewerkt. Vlees wordt afgezet via Frievar, met collectieve in- en verkoopvoordelen.

Exclusief kwaliteitsvlees

Frievar levert sinds een aantal jaar het ‘merkvlees’ Friberne. Friberne heeft een bepaalde exclusiviteit, Als restaurant of slagerij kun je je ermee onderscheiden. Friberne-varkens hebben een goed leven gehad; biggen worden bijvoorbeeld niet gemixt, maar blijven in hun eigen toom. En ze onderscheiden zich door het voer wat ze krijgen, en dat een volle smaak geeft. Een modern varken met een ouderwetse smaak, in feite.

Eigen zeugenlijn

Dit voorjaar lanceerde Frievar een eigen zeugenlijn. Dat past bij de strategie van de ketenorganisatie, zegt initiatiefnemer John Lorist in Boerderij. “We willen een verantwoord en lekker stukje vlees produceren. Nu we onze eigen Friverdi-zeug fokken, kunnen we in de fokkerij accenten leggen die bij onze productiedoelen aansluiten. Maar in feite streven we naar de beste zeug voor de hele keten. Dat is ons primaire doel.”

“We produceren voor een vraaggestuurde markt. Dat zorgt voor afzetcontinuïteit.”

Het kan dus wél!

Bij Frievar zijn 25 zeugen- en vleevarkensbedrijven aangesloten. Jaarlijks worden 150.000 vleesvarkens afgeleverd. Die afzet blijft groeien, tegen de markt in. “Ons varkensvlees is onderscheidend en wordt gevraagd”, vertelt Lorist over het groeien tegen de markt in. “We produceren voor een vraaggestuurde markt. Dat zorgt voor afzetcontinuïteit.” Frievar laat zo zien dat zelfregulering van ketens wél kan werken.

www.frievar.com >>

 

 

 

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *