Consument zoekt zich suf naar smakelijk alternatief vlees

Wat gaan we eten in de toekomst: vlees, een beetje vlees, geen vlees? Slagerij de Hamvraag ging op de Dutch Design Week het gesprek aan. En wat blijkt? Mensen vinden minder vlees eten een goed idee. Maar ze missen wel een smakelijk alternatief.

Wim Coenraadts van FoodUp! was de hele Dutch Design Week (22 tot en met 30 oktober) met Slagerij de Hamvraag present. Dit keer namen hij en zijn collega’s een serie koude bitterballen mee om met mensen aan de praat te raken: een variant met insecten en pompoen, een vegetarische bal met rode biet, pastinaak en zeewier, en één van varkensvlees, gemaakt van alle onderdelen van het dier. De vraag aan bezoekers: hoe zie je de toekomst van ons vlees? Wim vertelt over een weekje Eindhoven.

Mario Graat (l) en Hans van Dommelen met Slagerij de Hamvraag op de Dutch Design Week.

Mario Graat (l) en Hans van Dommelen met Slagerij de Hamvraag op de Dutch Design Week.

Vlees of geen vlees, wat wordt het?

“Bijna alle mensen, en we hebben er honderden in onze slagerij gehad, geloven in de koers van de provincie: de omslag naar een duurzaam voedselsysteem, goed voor mens, dier en omgeving. En ook de wil om daaraan bij te dragen is aanwezig. Wel vragen mensen zich af: hoe gaan we het doen, en vooral: wie neemt het voortouw? En opvallend: maar weinigen kijken daarbij in de eerste plaats naar de boer: ze zien inmiddels dat die financieel gezien niet veel meer kan. Dus wordt er al snel gekeken naar andere partijen: de retail en ja, ook de overheid.”

En die consument legt de bal niet bij zichzelf?

“Als het gaat om lekkere alternatieven voor vlees vinden ze dat die er in de supermarkt nauwelijks zijn, of ze hebben er geen weet van. Mensen vonden onze vegetarische bal heel lekker. ‘Die zouden we wel kopen’, zeiden ze. Maar het assortiment in de supermarkt is kennelijk vooral aanbodgericht, niet vraaggericht. Supermarkten bepalen wat er in het schap komt. Voor kleine leveranciers met dit soort producten en weinig marketingbudget is het moeilijk om daar tussen te komen.”

Wat willen mensen dan?

“Sommigen willen iets dat helemaal niet op vlees lijkt, anderen zijn juist op zoek naar die vleesstructuur. En nog vaak wordt daar dan een punt van gemaakt. Terwijl veel mensen die twee of meer dagen in de week geen vlees eten, maar geen vegetariër genoemd willen worden, zoiets hebben van ‘biedt beide dan aan’. Minder-vleeseters – ze hebben een hekel aan het label flexitariër – denken heel praktisch: af en toe vegetarisch eten is goedkoper en tegelijkertijd willen ze een bijdrage leveren aan een beter milieu. De keren dat ze vleesloos zijn willen ze duurzame, smakelijke alternatieven. Ze vragen zich oprecht af waarom het enthousiasme bij supermarkten ontbreekt om daarop in te spelen.”

Wat gaat Slagerij de Hamvraag hiermee doen?

“Het zou mooi zijn de smakelijke, duurzame alternatieven die er al wel zijn een platform te kunnen bieden. Door een proeverij gedurende een week in bedrijfskantines bijvoorbeeld. Of in zorginstellingen. We hebben tegen elkaar gezegd dat we dat eens verder moeten uitdenken. Pas als mensen iets proeven kunnen ze er iets van vinden en willen ze mogelijk daarna dat iets ook kopen.”

 

Lees meer over Slagerij de Hamvraag op onze projectpagina >

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.