Even voorstellen… Iris van der Meer

Iris van der Meer is bij FoodUp! Brabant begonnen aan haar stage. Ze studeert Business Innovation aan Avans Hogeschool maar heeft ook al een grafische opleiding achter de rug. Geen achtergrond in voedsel, wel een open, creatieve blik.

Wat maakt het thema voedsel zo interessant?

‘Vorig jaar werkten we op school aan een project rond de Sustainable Development Goals. Een van de vraagstukken was: hoe voeden we de wereld in 2030? Voedsel is van wezenlijk belang in ons leven, je hebt er zelf elke dag mee te maken. Maar zoals we nu voedsel produceren gaat het niet goed: er is veel negatieve impact op het milieu, op dierenwelzijn, er is geen voedselzekerheid. Natuurlijk is het probleem enorm, maar ik denk dat je al iets bereikt als je een kleine betekenis kunt leveren. En kleine dingen kunnen groter worden.’

Waar ken je FoodUp! Brabant van?

‘FoodUp! was onze kennispartner bij het project rond de Sustainable Development Goals. Ons concept is uiteindelijk gekoppeld met Pixelfarming onder de naam UrbanFarmFood, een project om lokale voedselproductie te koppelen aan de consument. Ik heb met UrbanFarmFood op de Dutch Design Week gestaan. Collega-stagiaire Amber den Otter werkt nu nog steeds aan dit project.

Bij Business Innovation kijken we heel vaak naar concrete vragen van bedrijven. Met de oplossingen gaan zij ook echt aan de slag, dat is supertof. Bij FoodUp! voel ik me op mijn plek, de mensen zijn heel creatief en kijken breder naar een probleem.’

Wat ga je voor FoodUp! doen?

‘Veel voedselinitiatieven richten zich op een bepaalde doelgroep. Dat zijn vooral mensen die al weten wat de impact van het voedselsysteem is en die een intrinsieke motivatie hebben om dit te veranderen. Ik wil kijken of ik dat breder kan trekken, hoe je mensen buiten die kern kunt bereiken. Mensen die graag willen bijdragen aan een beter voedselsysteem, maar nog niet weten hoe.

Ik ga een concept ontwikkelen waarbij een blijvende verbinding ontstaat tussen boer en consument, gericht op een brede doelgroep. Bij veel bestaande voedselinitiatieven moeten mensen intrinsiek gemotiveerd zijn om lid te worden. Hoe bereik je mensen die graag willen maar nog geen actie ondernemen? Je moet het hen wat makkelijker maken, denk ik, maar wel op zo’n manier dat het niet indruist tegen wat de primaire doelgroep wil.’

Welke meerwaarde kun jij leveren?

‘Bij Business Innovation werken we heel systematisch volgens een innovatiecyclus en leren we om op een andere manier te kijken, buiten de standaard kaders. Dat betekent dat we ons richten op de behoefte van mensen, niet per se op de vraag van een bedrijf. Ik denk dat ik het vanuit mijn creatieve achtergrond ook leuker vind om buiten de vraag te denken.’

Weet je al wat je straks gaat doen?

‘Ik dacht altijd dat ik heel goed wist wat ik wilde, maar nu weet ik het helemaal niet! Over een half jaar hoop ik te zijn afgestudeerd. Misschien ga ik nog een universitaire opleiding doen. Ik vind het in ieder geval belangrijk dat ik uiteindelijk kan werken aan oplossingen voor iedereen, oplossingen die er echt toe doen.’

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  1. Jan Vugts

    Dag Iris,
    Interessant waar jij je mee gaat bezig houden. Net gisteren een bijeenkomst georganiseerd in Tilburg over de korte keten waarbij de relatie producent-consument natuurlijk ook meerdere malen ter sprake kwam. Ben benieuwd naar wat je stage op gaat leveren. Heel veel succes ermee

  2. piet beltman

    Iris, wat dacht je van Wageningen? veel interessante ontwikkelingen op gebied van voedsel en gezondheid.
    Dat in een aan duurzaamheid werkende omgeving! Laaiend interessant!