Even voorstellen… Simone Berkelmans

Heb je al kennis gemaakt met onze Simone? Simone duikt tijdens haar afstudeeronderzoek in de vraag: hoe kunnen we jongeren door middel van communicatie beïnvloeden om voedsel te kopen dat beter is voor mens, dier en milieu? Ze stelt zich even aan je voor.

Hallo lezer!

Mijn naam is Simone Berkelmans, op het moment van schrijven ben ik nog nét 22 jaar jong. Sinds februari ben ik onderdeel van het gezelligste team van de provincie. Genaamd FoodUp! Brabant.

Ik studeer Communicatie aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Na de middelbare school heb ik 8 maanden in Parijs gewoond en ook drie jaar van mijn leven was ik inwoner van Nijmegen. Toch gaat er in mijn ogen niets boven Brabant. Waar ik de mensen altijd het aardigst vind en mij het meest op mijn gemak voel. Goedendag tegen de buschauffeur zeggen is echt niet overal gebruikelijk.

FoodUp! Brabant is een team binnen de provincie dat het misschien net even wat anders doet. In mijn eerste weken was ik aanwezig bij projecten met Fontys en Sint Lucas. Wat mij meteen al opviel is dat de mensen met wie ik samenwerk enorm veel passie hebben voor wat ze doen. En vooral handelen vanuit een intrinsieke motivatie om te voedseltransitie te versnellen. Hierdoor voelde ik mij meteen thuis bij FoodUp! Brabant.

Tijdens mijn opleiding heb ik kennisgemaakt met alle facetten van communicatie. Aan het einde van mijn derde jaar kwam ik erachter dat ik het meest geïnteresseerd ben in het gedrag van mensen. Waarom doen we wat we doen? Groot deel van ons gedrag blijkt onbewust, marketeers spelen daar met verschillende trucjes ontzettend slim op in. Het is daarom dat ik in mijn afstudeerscriptie met het onderwerp gedragsverandering bezig ben.

De centrale vraag in mijn onderzoek is: hoe kunnen we jongeren door middel van communicatie beïnvloeden om voedsel te kopen dat beter is voor mens, dier en milieu? Ik ben begonnen met een literatuurstudie over hoe gedrag te beïnvloeden. En welke factoren invloed hebben op ons gedrag. Hierdoor kwam ik erachter dat onze waarden van grote invloed zijn, die vervolgens onze attitudes beïnvloeden. Die attitudes beïnvloeden uiteindelijk ons gedrag.

Klinkt als een ingewikkeld verhaal. Aan mij de uitdaging om wetenschappelijk onderzoek te vertalen naar een concreet communicatieadvies voor FoodUp! Brabant. Door middel van een enquête kom ik erachter welke waarden voor jongeren in Brabant belangrijk zijn als het om voedsel gaat.

De enquête komt binnenkort online. Dus ben je tussen de 18 tot 27 jaar oud, hou de site in de gaten en help mij afstuderen!

Biopic-Simone-Berkelmans-01 Simone Berkelmans

sberkelmans@brabant.nl

Afstuderen gedragsverandering door communicatie (Hogeschool Arnhem en Nijmegen)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  1. Harry van Delft

    Beste Simone. Interessant en zeer relevant thema dat je onderzoekt. Ik ben benieuwd naar de uitkomsten. Ook als je hulp zoekt kun je me vinden.