‘Food is fictie’ is de titel van zowel een nieuw boek van Linda Roodenburg als een tentoonstelling in het Design Museum Den Bosch. Beide gaan over het belang van beeld en verhalen rond voedsel.

Linda Roodenburg is fotograaf en schrijver over voedsel en voedselculturen. Ook is ze de oprichter van het Nederlandse virtuele voedselmuseum foodmuseum.nl (‘Alles van waarde is bederfelijk’). In het tweetalige boek ‘Food is fictie / Food is fiction’ schrijft Roodenburg over de verhalen die worden gebruikt om voedsel te verkopen. De Volkskrant schreef er een recensie over.

Opkomst reclamebureaus

‘De noodzaak om over verhalen te vertellen over eten begint met het ontstaan van de moderne voedselindustrie in de 19e eeuw. Vóór die tijd aten we gewoon wat er te krijgen was’, schrijft de Volkskrant. Opkomende voedselfabrikanten willen hun producten gaar aanprijzen bij de consument. ‘Niet voor niets worden in die tijd ook de eerste reclamebureaus opgericht.’

foto: Pixabay

Designers bepalen onze smaak

Tijdens de tentoonstelling ‘Food is fictie’ in Design Museum Den Bosch kun je ervaren hoe we ons steeds meer laten verleiden door aantrekkelijke ontwerpen en smakelijke beloften. En hoe de designer ook jouw smaak bepaalt met verrukkelijke beelden en lekkere verhalen. Op zondagmiddaggen in september en oktober zijn er interessante colleges. Food is fictie is nog te zien tot en met 28 oktober 2018.

De tentoonstelling Food is Fictie is onderdeel van Den Bosch Celebrates Food.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.