Groene schoolpleinen en culinaire tochten

Het programma Jong Leren Eten blijkt goed op stoom. Recent nog trok ‘Schoolpleinen van de toekomst’ de aandacht, een initiatief om Brabantse schoolpleinen te vergroenen. Maar niet alleen Brabant-breed worden projecten uitgerold, de focus ligt ook, of eigenlijk juist, op lokale kansen.

Schoolpleinen liggen vol met tegels – het zijn niet voor niets schoolpleinen. Toch is voor vergroenen veel te zeggen. Groen is gezond en daagt uit tot meer bewegen. Groen is ook goed voor de natuur. En met meer groen kan water makkelijker weg, handig als de buien door klimaatverandering heviger worden.

Integraal kijken

Tegels eruit, bomen en planten erin, dachten provincie, waterschappen, Jong Leren Eten en het Prins Bernhard Cultuurfonds. Vanaf 10 april kunnen scholen intekenen voor het project ‘Schoolpleinen van de toekomst’. Jong Leren Eten-makelaar Wim Ruis verwacht veel belangstelling. Ook omdat er geld beschikbaar is: tot 14.000 euro per school. 250 groene scholen moet lukken, denkt hij.

Spelen in een groene omgeving. Foto: Pixabay.com

Veel scholen willen graag, maar hoe doe je dat, vergroenen voor gezondheid, biodiversiteit én klimaat? “Het is vaak heel slim om integraal naar dingen te kijken. Als je reliëf wilt maken voor een natuurlijker plein, ontwerp dan een kuil die meteen als bufferzone voor water kan functioneren. Maar dat is nogal wat. Scholen zoeken slimme toepassingen en goede voorbeelden.”

Geen moestuin op elke school

Gezond eten past natuurlijk ook bij een groen schoolplein – niet voor niets is Jong Leren Eten van de partij. Maar een moestuin op elke school is niet de ambitie. Het werkt het beste als kinderen een aantal keer per jaar naar een moestuin kunnen die goed wordt onderhouden. Onder leiding van een speciale moestuindocent. “Kinderen leren dan echt tuinieren. Dat is beter dan een mislukte moestuin op het schoolplein, daar raakt niemand enthousiast van.”

Buiten spelen. Foto: Pixabay.com

Ervaringen met Jantje Beton leren bovendien dat het belangrijk is om samen met ouders en scholen op te trekken. “Vaak is er een prachtig ontwerp, een mooie aanleg, maar mist een stukje eigenaarschap. Het onderhoud schiet er dan bij in.”

Lokaal en eigenaarschap

Juist vanwege dat eigenaarschap zet Jong Leren Eten verder vooral in op lokale projecten. In de JOGG-gemeenten (Jongeren op Gezond Gewicht) in de regio Brabant Noord-Oost wordt het programma Smakelijke Moestuin uitgerold op 100 kinderdagverblijven; de allerkleinsten leren met handige moestuinbakken hoe ons eten groeit en smaakt. Tijdens een regiobijeenkomst in Breda georganiseerd door Jong Leren Eten, Jongeren Op Gezond Gewicht en de GGD mochten scholen en kinderdagverblijven zelf na de brainstorm aangeven welke ideeën zij het meest kansrijk vonden. Hierbij zochten ze de samenwerking met de aanwezige ondernemers, maatschappelijke organisaties en buurtinitiatieven. Daar rolden 9 bruikbare initiatieven uit, zoals een culinaire tocht, waarbij kinderen onder begeleiding van een kok ingrediënten gaan verzamelen bij lokale boeren en daarna samen koken. Wim: “Zo ontstaat dat eigenaarschap. Bovendien stimuleert dit de samenwerking lokaal, via de lokale netwerken!”

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *