Ontmoeting zorgt voor kansrijk product

20 oktober presenteerde Tessa Ebbers het eindresultaat van Kansen in de Keten. Er komt een product, dánkzij ontmoeting en het gesprek, gelooft Frenk Sprangers van Sprangers Communicatie. “Er zit meer kracht lokaal dan je denkt. Door de ontmoeting tussen verschillende expertises ligt er nu iets dat echt meerwaarde heeft."

Maandenlang heeft onderneemster Tessa gedacht, geschaafd, gespard met consumenten, producenten en retailers. Nu ligt er een serieuze businesscase voor de Deelbox, de kant-en-klaarmaaltijd die je met een ander deelt. In januari wil Dennis Zeegers van Slagerij Zeegers de Deelbox op de markt brengen. Tessa en andere ondernemers worden daarbij betrokken.

Proeven van de Deelbox tijdens eindpresentatie Kansen in de Keten. Foto: Facebook-pagina Kansen in de Keten.

Proeven van de Deelbox tijdens eindpresentatie Kansen in de Keten. Foto: Facebook-pagina Kansen in de Keten.

Ontmoeting als rode draad

Ontmoeting is de rode draad van Kansen in de Keten. Straks kunnen mensen elkaar via de Deelbox ontmoeten. Maar het product is ook het resultaat van ontmoeting in de keten. Cindy Hagenstein, gemeente Oss, samen met Frenk initiatiefnemer van Kansen in de Keten: “We hebben een businesscase gemaakt met de hele foodketen. Dat is echt uniek. Vaak zijn verschillende schakels in de keten wel betrokken, maar nu hebben ze echt samen aan een businesscase gebouwd. En waren ze in staat om krachten te bundelen.”

“De consumenten zorgden echt voor een verrassing”

Schakels verrassen elkaar

En juist dat leidt nu tot een goed product, gelooft Frenk. Neem de consumenten. “Die zorgden echt voor een verrassing. Er zit veel eigenzinnigheid en visie in die groep. Er komt nu een cadeaucomponent  bij de Deelbox omdat die consumenten zo volhardend waren. Maar ook de andere schakels hebben elkaar verrast. En door kennis te delen, maar door vooral aan het werk te gaan, hebben we nu een bijzonder eindresultaat.”

Tessa presenteert het eindproduct van Kansen in de Keten. Foto: Facebook-pagina Kansen in de Keten.

Tessa presenteert het eindproduct van Kansen in de Keten. Foto: Facebook-pagina Kansen in de Keten.

Collectief belang groter dan eigenbelang

Opvallend: alle deelnemers wilden belangeloos hun steentje bijdragen, zelfs ondernemers. Terwijl het hen tijd kostte en niet direct iets oplevert. Frenk: “Eerst dachten ze: ‘Alweer een businesscase?’ Maar toen duidelijk werd dat het product om ontmoeting moest draaien, wilden ze allemaal meedoen vanuit de MVO-gedachte. De Deelbox draagt bij aan het sociaal maatschappelijk belang, en dat vinden ze mooi. Die ontmoeting is ook echt altijd door iedereen gekoesterd.”

Cross-over tussen sectoren

Iets maken waar de wereld een klein beetje mooier van wordt, en iedereen is van de partij. Dat werkt zelfs nog even door. Frenk: “We gaan nu ook in gesprek met zorgpartijen. Dat vind ik een hele mooie bijvangst. Die collectiviteit zorgt voor een cross-over tussen verschillende sectoren. Dan kun je ook makkelijker andere partijen vragen: doe je mee? Zonder dat het soft wordt hoor!”

Frenk schrijft zijn ervaringen op, zodat Kansen in de Keten ook kan dienen als blauwdruk voor soortgelijke projecten.

Kansen in de Keten werd uitgevoerd in opdracht van de Kracht van Oss, AgriFood Capital en FoodUp! Brabant. Sprangers Communicatie en de gemeente Oss zorgden voor de uitvoering.

Of bekijk de langere terugblik op YouTube >

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.