Ookworst: minder vlees, betere worst

Minder vlees eten is gezonder en beter voor het milieu. Maar wat nou als je vlees gewoon heel erg lekker vindt? De Dutch Quinoa Group, VITAM en Heyde Hoeve hebben voor de bewuste vleesliefhebber een oplossing: Ookworst. Lijkt op worst, smaakt naar worst, maar dan met een beter verhaal.

Cateraar VITAM wil haar assortiment verduurzamen en kwam hierover met Rens Kuijten van de Dutch Quinoa Group (DQG) in gesprek. Het pseudograan quinoa is dankzij de hoogwaardige eiwitten, vezels en mineralen een uitstekende vleesvervanger. Én het groeit dankzij de DQG tegenwoordig ook in Nederland.

Maar als zoveel mensen dol zijn op een stukje vlees , moet je ze dan wel een vegetarisch product voorzetten?

En dus zochten VITAM en DQG contact met de Heyde Hoeve, een samenwerkingsverband van varkenshouders die transparant werken met oog voor duurzaamheid en smaak. Een marktonderzoek volgde, er werd geproefd en geëxperimenteerd. Het resultaat: Ookworst, een worst van 70% Heyde Hoeve varkensvlees én 30 procent Dutch quinoa.

Ookworst: smaakt naar worst, maar heeft een beter verhaal.

Consument wil gewoon een lekker stukje vlees

En dat smaakt gewoon naar goede worst, belooft Rens. “Mensen associëren quinoa met gezond, bleek tijdens ons onderzoek, maar ze vinden het niet perse enorm smakelijk. Mensen eten varkensvlees vooral omdat ze het gewoon lekker vinden. We wilden niet te ver van het toegankelijke afwijken. Steeds meer mensen willen best minder vlees eten. Maar ze hechten wel waarde aan een lekker en verantwoord stukje vlees.”

Hybride-product voor grote doelgroep

Er is een groot grijs gebied waar het huidige aanbod veel te weinig op inspeelt, gelooft hij. “Het assortiment is nu heel zwart-wit, je hebt vlees en vega. Het is logisch dat het er allebei is, maar de grootste groep mensen zit daar tussenin, die willen een beetje minderen met vlees. Zij kunnen af en toe kiezen voor vegetarisch, maar het assortiment vegetarische producten is heel lang ondermaats geweest, vind ik: qua voedingswaarde, duurzaamheid en smaak”.

Een ‘hybride-product’ met een voedingsrijke plantaardige bron, is dan een laagdrempelige oplossing voor een grote groep mensen die graag van vlees genieten. Ookworst smaakt naar worst maar bevat minder vlees, dat bovendien van goede kwaliteit is en een duidelijke en lokale herkomst heeft. Maar ook ‘millennials’ (de generatie geboren in de jaren 80, 90 en de eerste jaren na 2000) zal het aanspreken, hoopt Rens, omdat voor hen quinoa juist het ‘unique selling point’ is.

Proeven?

Ookworst is vanaf deze maand te koop bij Sligro en kun je natuurlijk proeven in de bedrijfsrestaurants van VITAM.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.