De aanpak van voedselverspilling gaat altijd over de koelkast van de consument. Daar wordt veel verspild, en je kunt de verspilling goed meten. Maar er treden ook veel verliezen op aan de voorkant van de keten. Daar willen FoodUp! Brabant en ZLTO met Food Heroes iets aan doen.

Lees meer

“We weten niet precies hoe groot de verliezen in de eerste schakels van de keten zijn, maar ze zijn er. Oesterzwamvoetjes worden verwerkt in veevoer, het groen van prei blijft liggen op het land, vlees van geitenbokjes haalt het schap niet. Prima eetbaar, maar de producten voldoen niet aan de eisen van de supermarkt. Of de consument is niet gewend om ze te eten.”

Foto: Pixabay.com

Verdienmodel tweederangs producten nodig

Deze ‘tweederangs’ producten kosten de boer vaak geld, legt projectleider Marjon Krol van ZLTO uit. En dus willen boeren zo snel en efficiënt mogelijk eerste klasse-producten produceren. “De hele keten is daar op ingericht. Producenten zien dus vaak geen mogelijkheden voor een goede verwaarding van tweede klasse-producten of nevenstromen. Verliezen en verspilling tegengaan vraagt een omslag. En er moet een verdienmodel zijn: minder kosten of meer opbrengst. Anders gaat het niet werken.”

Europese Agri meets Design

Een complex probleem. Food Heroes kiest daarom voor de Agri meets Design-aanpak: agrarische vraagstukken worden gekoppeld aan de creatieve blik van ontwerpers. Tijdens de Dutch Design Week 2016 gingen al 5 Nederlandse koppels boer-ontwerper met hun eigen verspillingsvraag aan de slag.

Aan het project doen 12 partners uit 6 Noord-Europese landen mee. 3,5 jaar werken zij aan verspilling in de visserij, de dierlijke keten – het vraagstuk van de geitenbokjes en leghaantjes – en de plantaardige keten. Foodheroes richt zich vooral op deze laatste twee.

Appels met een rare vorm voldoen niet aan de eisen van de supermarkt. Foto: Pixabay.com

Op weg naar 15 innovatieve oplossingen

Nieuwe oogsttechnieken, nieuwe producten: Food Heroes moet uiteindelijk 15 innovatieve oplossingen opleveren. Voor dit jaar staan voornamelijk verschillende (internationale) co-creatiesessies op het programma. “Zo willen we eerst verkennen met welke vraagstukken we aan de slag willen: waar treden verliezen op en waarop kunnen we daadwerkelijk sturen? Die selectie gaan we daarna verder uitwerken.”

Mensen die interesse hebben kunnen zich melden bij Marjon (marjon.krol@zlto.nl).

Projectpartners zijn: (Nederland) provincie Noord-Brabant/FoodUp! Brabant, Dutch Design Foundation, In Ovo, Greenco Packing, (België) Innovatiesteunpunt, Flanders Food, Flanders DC, (Duitsland) Spessart Regional, Fachhochschule Fulda, (Frankrijk) AC3A, Laval Mayenne Technopole, Technopole Quimper Cornouailles, (United Kingdom) Lincoln University, (Ierland) Irish Fishery Agency, Clean Technology Centre.

Financiering: Stuurgroep Landbouw Innovatie Noord-Brabant, het Impulsgeldenprogramma van de provincie Noord-Brabant en de EU in het kader van het INTERREG Vb NWE (North West Europe) programma.

Sluiten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


  • Schrijf je nu in voor de Food Heroes Awards

    Heb jij een topidee om voedselverspilling te verminderen? Dan ben je een Food Hero en kun je meedingen naar de Europese Food Heroes Awards!

    Met het Europese Food Heroes-programma willen Noordwest-Europese landen oplossingen vinden om voedselverspilling aan het begin van de keten aan te pakken. Boeren en telers werken daarvoor samen met designers, technologen en voedselprofessionals.

    Om de helden in de strijd tegen voedselverspilling een podium te geven organiseert Food Heroes nu de Food Heroes Awards. Iedereen die een oplossing heeft tegen voedselverspilling aan het begin van de keten kan zichzelf nomineren, van boeren en designers tot ondernemers, wetenschappers, studenten, NGO’s en individuen. De categorieën zijn ‘groente & fruit’, ‘vis’ en ‘vlees van mannelijke dieren’.

    Je kunt je tot 15 november 2018 inschrijven en dat kan gewoon in het Nederlands. De winnaars worden bekend gemaakt tijdens de CFIA Expo (expo voor fabrikanten in de voedselverwerkende sector) op 14 maart 2019 in Rennes (Frankrijk).

    Kijk voor meer informatie op foodheroesawards.eu>

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Van minderwaardige reststroom naar hip festivalfood

    Iets lekkers maken van reststromen is één. Iets lekkers maken van reststromen voor een festival is een heel ander verhaal. Want hoe trek je de aandacht tussen al die andere hippe foodconcepten? Een uitstekende vraag om studenten van HAS Hogeschool mee aan het werk te zetten.

    Men neme kromme komkommers, uit de klauwen gegroeide zoete aardappelen en eindeloos lange rabarber en maakt er iets lekkers van. Toch?

    Was het maar zo simpel. Want de gemiddelde festivalbezoeker wordt bedolven door lekkere hapjes. Waar zitten ze überhaupt nog op te wachten?

    Verschillende doelgroepen

    Dat is precies waar de vraag van Food Heroes en festivalorganisator MOJO om draait. HAS-docente Boukje Derix-Bakema zette er 70 studenten Food Innovation & Design voor aan het werk. De precieze opdracht: maak voor de bezoekers van Lowlands, North Sea Jazz of Down The Rabbit Hole een festivalfoodconcept waarvan minimaal een derde bestaat uit reststromen.

    Dat zijn dus ook drie verschillende doelgroepen, benadrukt Boukje. “De bezoekers van North Sea Jazz hebben bijvoorbeeld vaak wat meer te besteden en zoeken iets met meer luxe. Bezoekers van Down The Rabbit Hole zijn juist wat avontuurlijker.”

    Het verhaal van de teler

    De opdracht begon met een bezoek van de drie telers. Voor studenten Food Innovation zijn reststromen niets nieuws, toch is zo’n bezoekje een eyeopener. “Het zet wat in beweging als een teler zelf vertelt hoe hij met bloed, zweet en tranen komkommers teelt en ze later in een enorme container weer weg moet gooien. Zeker voor food lovers als deze studenten is dat pijnlijk om te horen.”

    Een kloppend concept

    Inmiddels hebben de studenten hun opdracht afgerond. Boukje is tevreden. “Deze studenten zijn in staat heel vrij te denken en goed te kijken naar de vraag: waar is deze festivalganger naar op zoek? Ze verbinden haakjes aan elkaar – de bezoeker en de reststroom – en maken een kloppend totaalconcept dat de festivalganger ook begrijpt.”

    Een leuke draai of knipoog, en het nadeel wordt een kans. “Een mooi voorbeeld is de vegetarische döner van zoete aardappel. Zoete aardappels worden weggegooid omdat ze te groot zijn. Maar een grote zoete aardappel kun je wel goed aan zo’n döner-spit hangen. Een reststroom is dan niet langer een probleem, maar echt onderdeel van het totaalconcept.”

    Foto: studente Jet Kroot met de doner tatli patates.

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • De lekkerste appel, die wil je ook!

    De lekkerste appels komen direct rijp van de boom. Maar de consument krijgt ze niet te eten. Wat raar eigenlijk, vond beeldend kunstenaar Lobke Meekes. In het project Food Heroes van Agri meets Design onderzoekt ze hoe deze appel toch naar de markt kunnen.

     

    OOGSTappels

    Op De Stuifakker in Zevenbergschen Hoek telen Juanita en Arjan met hart en ziel 17 hectare appels. Die appels worden geplukt op het moment dat ze nét genoeg suikers hebben om verder te rijpen. Je kunt deze ‘eerste pluk’ appels heel lang bewaren. Precies zoals de supermarkt ze hebben wil.

    Ook de tweede pluk appels zijn bewaarappels. Maar de derde pluk appels zijn al rijp. Die zijn kwetsbaarder en worden snel te zacht voor de verkoop. De supermarkt neemt die niet af. Wanneer die appels in het winkelschap komen waar iedereen in kan ‘rommelen’, dan zien de appels er na een tijdje niet meer uit door alle butsen. Terwijl ze het aller-lekkerste zijn.

    Proberen begrijpen

    Lobke begreep er niks van. Vragen stellen dus, daar begon het mee. “We zijn zo gewend dat we altijd appels kunnen kopen. Pas als je de boer ontmoet ga je vragen stellen. Voor een appelteler is het allemaal normaal. Hij moet zo efficiënt mogelijk werken en houdt er uiteindelijk weinig aan over. Hij voelt niet veel ruimte om het anders te doen. Ik vond het gek: appels worden geplukt om te bewaren. En allemaal passen ze precies in je hand en hebben ze een mooie rode blos. Smaak speelt geen rol. Ik wil het omdraaien. Als mensen de derde pluk proeven, dan kan ik me niet voorstellen dat ze er niet enthousiast over zijn.”

    Consument kennis laten maken

    Lobke ontwikkelde een nieuw concept voor deze  appels waarbij het draait om de smaak. Ze wil consumenten kennis laten maken met het verhaal en de smaak achter de derde pluk-appel. Zodat die beseft: de lekkerste appels, die krijg ik nooit te eten. Maar ik wil ze wel!

    Op de Dutch Design Week kun je deze appels proeven en goede ideeën delen. Ondertussen onderzoekt een team van de HAS-minor Wereldwijde voedseldialoog hoe je de appel ook daadwerkelijk bij de consument kunt krijgen.

     

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *