TRANSLAB - Een innovatief idee uitdenken en testen, dat lukt nog wel. Maar hoe krijg je een kansrijk initiatief uiteindelijk op de markt? Met TransLAB faciliteert Foodup! Brabant ondernemers bij de volgende stap.

Lees meer

Heb je een innovatief idee, dan kun je bij ‘Landbouw Innovatie Noord-Brabant’ (LIB) terecht voor support. Al 20 jaar lang. In 2014 namen de professoren Grin en Schot het fonds onder de loep. “Zij concludeerden: het loopt  heel goed, al die nieuwe initiatieven via het LIB, en het zou mooi zijn dat succes door te trekken naar het stapje daarná: de opschaling van de bewezen en gewenste innovaties, als trekker voor transitie.”

Spruit groeit verder, bron: Pixabay.com

Spruit groeit verder, bron: Pixabay.com

‘Deze initiatieven hebben zich al bewezen in de markt, wij helpen ze op te schalen’

Kansrijke initiatieven

En daarmee werd de kiem voor TransLAB gelegd, vertelt Anco Sneep van de provincie. TransLAB staat voor ‘Transitie Landbouw en Agrofood Brabant’. “Wij richten ons op innovaties die het in zich hebben om op te schalen, vanuit maatschappelijke waardering en economische waardering. Dat wil zeggen: voldoende  verdiencapaciteit. Want anders loopt zo’n initiatief uiteindelijk alsnog het risico het niet te redden, en dat wil je niet.”

Van varken tot vleesvervanger

Van een hele lijst met koplopers zijn er nu zeven geselecteerd. “Deze initiatieven hebben al een hele ontwikkeling doorgemaakt. Ze hebben zich al bewezen in de markt, hebben klanten en een lopend productieproces. Alleen zouden ze sneller op willen schalen. Dat faciliteren wij namens de provincie, want die wil dat ook, om de gewenste transitie in de agrofood te versnellen.”

‘Door slim gebruik te maken van ons netwerk openen we deuren waaraan ondernemers anders niet eens hadden gedacht’

Aan wat voor initiatieven moeten we dan denken? Een nieuwe vleesvervanger bijvoorbeeld, en een vezelrijk alternatief voor graan. En verschillende initiatieven  in de varkens- en pluimveesector, maar ook biologische initiatieven in de retail.

Wat doet TransLAB?

Al klinkt iets als een goed idee, dan heb je de sector nog niet zo snel overtuigd, aldus Anco: iedereen denkt vooral aan grotere stallen. En er zijn ook andere drempels. En daar komt TransLAB om de hoek kijken. “Wij proberen de ondernemers waar mogelijk te faciliteren. Voor sommige initiatieven zal het om regelgeving gaan. Intern kijken we of we die regels wat kunnen verzachten, wat kunnen masseren, zodat initiatieven sneller kunnen groeien.”

De sleutel om deuren te openen, bron: Pixabay.com

De sleutel om deuren te openen, bron: Pixabay.com

Financiering is ook vaak een punt. Banken doen op het moment heel moeilijk, aldus Anco. Via de BOM, crowdfunding of via het TransLAB-netwerk wordt geld gezocht. Dat netwerk is sowieso belangrijk. “Door slim gebruik te maken van ons netwerk openen we deuren waaraan ondernemers anders niet eens hadden gedacht.”

Tenslotte is TransLAB vooral een klankbord. “Daar zijn veel ondernemers al heel blij mee. Ze vinden het fijn dat wij positief zijn over hun idee en mee willen denken, een sparringmaatje willen zijn.”

In lijn met wens provincie

Ook voor de provincie is TransLAB een kans. “Uniek is dat we over de schouder van de ondernemer meekijken in de richting waarin hij zich wil ontwikkelen, een richting die in lijn is met wat de provincie Brabant voor ogen heeft. De stip op de horizon, Brabant Quality!” De tweede ronde gesprekken met ondernemers zit erop. TransLAB wordt in ieder geval tot december 2019 doorgezet. Voorlopig zijn de juiste mensen en bedrijven wel in het vizier. Maar houd deze website voor updates in de gaten.

 

Biopic-Anco-Sneep-01 Anco Sneep

csneep@brabant.nl

06 53 17 01 03

Innovatie agrofood, adviseur ondernemers, Translab

Sluiten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


  • Bestellen bij de boer: consumenten gezocht!

    Het beste van het Brabantse land kopen vanuit je luie stoel? Zonder dat je (letterlijk) de boer op hoeft? In Eindhoven kan het nu op proef. Help jij ons om dit concept uit te testen en beter te maken?

    In december schreven we hoe we samen met Geodan, de HAS Hogeschool en ZLTO een groep Brabantse boeren helpen in de korte keten. Het doel: een breder aanbod van producten uit de streek, dat consumenten gemakkelijk en snel kunnen kopen voor een goede prijs. Digitaal natuurlijk.

    Bron: Pixabay.com

    Vanaf 14 februari kunnen Eindhovenaren vier weken lang boodschappen doen bij elf boeren in de regio. Van een fles vanille vla en bospaddenstoelensoep tot witlof, regenboogpeen en biologisch rundergehakt. Wat je voor maandagavond besteld heb je vrijdagavond in huis. Als je bestelt voor minimaal 40 euro bezorgen we voor niets.

    De ervaringen tijdens deze proef gebruiken we om het concept verder te verbeteren. Na 4 weken stopt het weer, met de bedoeling om het daarna (beter!) voort te zetten.

    Kijk snel op de website >

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Digitale markt opent deur naar de streek

    In de boerderijwinkel ligt kaas van eigen erf. Een vaste, trouwe groep klanten komt er elke week voor naar de boerderij. Maar hoe bereik je een groter publiek? En hoe kun je ze meer bieden en het vooral makkelijker maken? FoodUp! Brabant begeleidt een groep koplopers naar een digitale streekmarkt.

    Een aantal boeren in Brabant weet heel succesvol zijn producten in de korte keten – dus direct bij de klant – af te zetten. Maar een volgende stap is moeilijk. Hoe bundel je je krachten en werk je samen aan een beter aanbod, het liefst digitaal?

    Foto: Pixabay.com

    Nieuwe initiatieven zijn mooi, maar we moeten ook de fase die daarop volgt niet vergeten, vindt FoodUp! De initiatieven die het in zich hebben om op te schalen maar daarbij net een steuntje in de rug kunnen gebruiken voordat de markt het overneemt. Het idee van deze boeren is zo’n initiatief.

    Eerst kennis delen, dan bouwen

    De afgelopen maanden is veel kennis gedeeld, laat Anco Sneep van FoodUp! weten. Belangrijke thema’s en uitdagingen kwamen aan bod: de consument (wat wil hij en hoe kunnen we hem bereiken?), onmisbare schakels in de keten, de logistiek. In januari volgt nog een sessie over governance, ofwel: hoe bestuur je deze samenwerking?

    Foto: Pixabay.com

    Medio 2018 moet een eerste versie van een digitaal, open platform voor de korte keten gereed zijn. Iedereen die iets kan bijdragen aan de korte keten kan zich hier melden, van producent tot logistiek. Consumenten moeten er een breder aanbod van producten uit de streek snel en gemakkelijk voor een acceptabele prijs kunnen kopen.

    Samenwerking is sterke kant

    FoodUp! is verbinder en facilitator in dit traject. We zochten de juiste partners erbij. De HAS denkt mee vanuit haar kennis over consumenten, ict en logistiek. Geo-ict-bedrijf Geodan wordt kartrekker voor het digitale deel.

    Natuurlijk brengen ook de betrokken ondernemers hun eigen kennis, ervaring en ideeën in. Vliegwiel is Boerschappen, een organisatie die boodschappenpakketten maakt van streekproducten. Die heeft net een nieuwe winkel in Breda en rijdt al met bussen door de streek. Heel waardevol dus, vindt Anco: “We kijken echt naar partijen die iets kunnen toevoegen en ook de meerwaarde zien van samenwerking.”

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Dutch Quinoa Group 3e in MKB Innovatie Top 100

    De Dutch Quinoa Group zorgt voor duurzame, plantaardige eiwitten van dichtbij. Het leverde het bedrijf de derde plek op in de MKB Innovatie Top 100.

    Nederlandse quinoa wordt geteeld zonder chemische bestrijdingsmiddelen en hoeft voor gebruik niet gewassen te worden. De afstand tussen boer en bord is klein; Hollandse quinoa is daarmee een duurzaam alternatief voor quinoa uit Zuid-Amerika. Behalve duurzaam is het product bovendien een alternatief voor vegetariërs en coeliakie patiënten, omdat quinoa glutenvrij is en vol zit met eiwitten.

    Nederlandse quinoa is te koop bij Albert Heijn, Deen en Ekoplaza onder het merk Lola Quinoa. TransLAB ondersteunt de Dutch Quinoa Group.

    Lees meer over de MKB Innovatie Top 100 >

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *