Brabant is sterk in agrofood, van grond tot mond. Met WeAreFood 2018 zetten de provincie en AgriFood Capital dat in de spotlight. Samen met ondernemers geven we nieuwe ideeën voor duurzaam en gezond voedsel een impuls. Met een publieksprogramma laten we zien het in Brabant nú al goed eten is.

Lees meer

Brabant maakt deel uit van een netwerk van Europese regio’s die het thema gastronomie en duurzaam en gezond eten op de internationale agenda willen zetten. Binnen dit netwerk is Brabant in 2018 genomineerd als Europese regio van de Gastronomie. WeAreFood is daar de invulling van.


Vanuit FoodUp! is Alfred van Mameren betrokken bij WeAreFood. We ondersteunen het project communicatief, met kennis en ons netwerk.

Biopic-Alfred-van-Mameren-01   Alfred van Mameren

bvmameren@brabant.nl

06 55 68 65 38

Vernieuwend agrofood en toerisme, regio Noord-Oost Brabant

 

Sluiten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


  • Tim Bressers enthousiaste ambassadeur voor koken met lokale producten

    Souschef Tim Bressers (25) van restaurant Taste bij Dirk in ’s Hertogenbosch is door het International Institute of Gastronomy, Culture, Arts and Tourism (IGCAT) uitgeroepen tot Regional Chef Ambassador. Hij gaat zich inzetten voor duurzamer eten en werken met lokale producten in de horeca, om te beginnen in Brabant.

    Tim ontdekte het mooie van werken met lokale producten zelf twee jaar geleden, bij het vorige restaurant waar hij werkte, Zarzo in Eindhoven. Daar betrokken ze cress en andere minigroente van Frodo Dekker uit Best (de SmaeckAcker). ‘Ik ben daar toen ook zelf op bezoek geweest’, vertelt Tim, en begint direct te vertellen over hoe deze teler zelf de compost maakt voor zijn groentes. ‘Er zit zoveel smaak aan die groentes. Als je dat proeft, en hoort hoe iemand dat teelt. Als je mensen zo bezig ziet met wat ze produceren, en ook nog eens goed voor de natuur. Mij inspireert dat om ermee te koken.’

    Lokaal is leuker en lekkerder

    ‘Natuurlijk kun je ieder dag gewoon bij de groothandel je spullen bestellen. Maar werken met producten van lokale boeren is veel leuker en de kwaliteit is vaak beter. En dan is het voor iedereen beter. Je weet zo mooi waar je producten vandaan komen, en rechtstreeks bij de teler of boer vandaan is het vaak goedkoper dan dat je biologisch inkoopt via de groothandel.’ Ook zijn eigen baas heeft Tim inmiddels enthousiast gekregen.

    Verkiezing European Young Chef

    De kans op om ambassadeur te worden voor regionale producten kreeg Tim tijdens de finaleronde van de European Young Chef Award 2018 van de IGCAT, vorige week in Galway. In de IGCAT werken tien Europese regio’s samen aan gezonder, veiliger en meer duurzaam geproduceerd voedsel. Brabant is een van deze regio’s en mag zich dit jaar European Region of Gastronomy noemen. Het project We Are Food van FoodUp! Brabant sluit daarop aan.

    Tim vertegenwoordigde Brabant in deze finale. Hij had de voorronde gewonnen van Julius Kramer van De Karpendonkse Hoeve in Eindhoven en Sandra Gourlay van Taste in Tilburg. ‘Mijn baas heeft me ook aangemoedigd om mee te doen en het mogelijk gemaakt dat ik naar Galway kon.’

    foto: Ralf Immens (Noord-Brabant Culinair) op Twitter

    Brabants stoofpotje 2.0

    Zijn gerecht: een Brabants stoofpotje, maar dan een versie 2.0. ‘De opdracht was om een eigen twist te geven aan een klassiek regionaal gerecht, met gebruikmaking van lokale producten. Ik ben toen op onderzoek gegaan, en Brabant bleek stiekem best veel te bieden te hebben. Zo ontdekte ik bijvoorbeeld blauwaderkaas in Molenschot (Bastiaansen). Als vlees heb ik gekozen voor runderpoulet (van Limousinvlees uit Cromvoirt). Dat is afsnijdsel, dat weinig waarde heeft en waar anders eigenlijk weinig mee gebeurt, maar waar je dus wel heel mooi een stoofpotje van kunt maken. Om de poulet sappig te houden, heb ik er ook ossenstaart bij gedaan.’

    En zo vertelt Tim verder over zijn stoofpotje ‘The Duke Dish’; over het spek van de Vleesboerderij voor bovenop de groente, waar de kruiden vandaan kwamen, de krokante Bossche koek die hij maakte. ‘En tot slot was het een uitdaging het er zo mooi mogelijk uit te laten zien.’ Want een stoofpotje ziet er van zichzelf niet direct flitsend uit, nee. Daarnaast legde hij in zijn presentatie de link met de Brabantse schilder Vincent van Gogh die, net als Tim zelf, veel inspiratie haalde uit het Brabantse landschap, zijn mensen en zijn producten.

    Tim legt de laatste hand aan zijn gerecht

    Activiteiten als ambassadeur

    Dat Tim de European Young Chef Award 2018 niet won, was natuurlijk een teleurstelling. Maar dat hij zich nu als Regional Chef Ambassador mag inzetten voor duurzame, lokale producten voor lekker eten, lijkt hem als een handschoen te passen. ‘Op het We Are Food slotfestival, gisteren, ben ik ook al door verschillende mensen benaderd voor samenwerking. En ik ga op 12 december samen koken met de Brabantse 2-sterrenkok Soenil Bahadoer van De Lindehof in Nuenen.’ Dat zal zijn voor een gezelschap van nationale en internationale pers, met als doel hen de smaak van Brabant, de eetcultuur en de typische Brabantse gastvrijheid te laten ervaren.

    En verder? ‘Ik wil de komende jaren mezelf verder ontwikkelen en dingen leren. Later wil ik misschien wel een eigen restaurant. Waar ik dan natuurlijk ga werken met producten van lokale boeren.’

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Boek ‘Van Brabantse grond’ verschijnt 10 december

    Op 10 december verschijnt het boek ‘Van Brabantse grond’. Het bevat 28 verhalen van Brabantse boeren en 28 recepten met 28 authentieke Brabantse producten. Het is gemaakt door leerlingen van zeven Brabantse horecascholen en een resultaat van de aprilmaand van We Are Food.

    ‘Studenten van koksopleidingen weten nog te weinig van wat er van Brabantse grond komt’, legt Alfred van Mameren uit, projectleider We Are Food bij FoodUp! Brabant. ‘Hoe leren ze dat nu beter door zelf bij boeren langs te gaan en producten letterlijk zelf uit de grond te halen, te voelen, luisteren, ruiken en proeven?’

    Zo groeien spruitjes

    Bijdragen van zeven Brabantse koksopleidingen

    De horecascholen die meededen waren het Summa College, ROC de Leijgraaf, Cingel College, Koning Willem 1 College en De Rooi Pannen (Tilburg, Eindhoven en Breda). Alle deelnemende leerlingen volgden een opleiding tot zelfstandig werkend kok.

    In samenwerking met Slow Food Brabant werden de contacten gelegd met boeren, tuinders en kwekers. De studenten brachten de verhalen bij elkaar en bedachten de recepten, verspreid over vier seizoenen.

    Het boek ‘Van Brabantse grond’ verschijnt op 10 december. Meer informatie over het boek volgt binnenkort.

    Lees ook ons bericht uit april: Horecascholen maken Brabants receptenboek.

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Bezig zijn met eten geeft sociale veerkracht

    Actief met eten, een hele zorg minder. Dat is het thema van We Are Food in november. In alle activiteiten wordt duidelijk hoe eten en drinken en vooral het zelf klaarmaken een manier is om andere doelen te bereiken, zoals bewegen, ontmoeten en zelfredzaam blijven. Trekker is Phyllis den Brok uit Eindhoven, maatschappelijk ondernemer met ervaring in de zorg.

    Wie jong en gezond is, zal het zich niet direct realiseren. Maar het hele proces van eten en drinken vraagt nadenken en bewegen: nadenken over wat je gaat eten en drinken, klaarmaken, nuttigen. En zorgt ook voor sociale contacten. Want hoewel ook de online verkopen van supermarkten groeien, gaan de meeste mensen nog steeds gewoon boodschappen doen. Dan ben je ook direct onder de mensen en kom je nog eens iemand tegen of maakt zomaar een praatje. In de maand Actief met eten willen we met We Are Food dit bewustzijn stimuleren.

    (tekst gaat verder onder de foto)

    Zelfredzaamheid

    Eindhovenaar Phyllis den Brok is een autoriteit als het gaat over wat eten en drinken kan betekenen voor het verlengen van de zelfredzaamheid van kwetsbare mensen. Ze initieerde in Brabant uiteenlopende praktische projecten en werkt samen met zorginstellingen, onderwijs, overheden, GGD en onderzoeksinstituten.

    In haar benadering is gezondheid meer dan de af- of aanwezigheid van ziekte. Het is het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale levensuitdagingen om te gaan en zoveel mogelijk eigen regie te voeren. ‘Mijn drive is eten en drinken op een praktische manier gebruiken, om de wereld steeds een beetje beter te maken’, aldus Den Brok.

    Kijk naar wat wél kan

    Het draait er in de kern om dat je niet te snel mensen dingen uit handen neemt, als je ziet dat het moeilijker wordt. Dat geldt ook voor boodschappen doen en eten maken. Ga liever samen op zoek naar oplossingen. Kijk naar wat wel kan en denk in oplossingen. Hoe meer mensen fysiek en mentaal bezig blijven, hoe langer ze zelfredzaam blijven en hoe minder beroep ze hoeven doen op intensieve zorg. En zijn vaak gelukkiger. Eén van de manieren om daaraan bij te dragen is dus bezig zijn met eten.

    Tijdens de We Are Food-maand ‘Actief met eten’ ligt de nadruk vooral op ouderen, maar werken aan sociale veerkracht is ook bij andere kwetsbare groepen van belang. Denk aan mensen met een verstandelijke beperking, gedragsproblemen, beginnende dementie, daklozen en gezinnen in een achterstandsituaties.

    Activiteiten

    Voor november stelde Den Brok een gevarieerd programma samen. Een deel is daarvan voor iedereen toegankelijk, andere activiteiten zijn meer gericht op professionals.

    Bijzonder is de voor iedereen te bezoeken theatervoorstelling ‘Eten is zoveel meer dan zorgen dat je niet doodgaat!’. Den Brok maakte de voorstelling samen met het theatergezelschap Carte Blanche, dat werkt met mensen met ‘lastige talenten’. Op een komische en schurende manier maakt de voorstelling je meer bewust van het belang van sociale veerkracht. Op 3 november is de try-out in Eindhoven, op 8 november de première in Tilburg. Kaarten kosten 5 euro, graag vooraf aanmelden.

    Een andere zeer toegankelijke activiteit is GLOW, het lichtkunstfestival in Eindhoven van 10 tot en met 17 november. Studenten van de vakschool voor creatief talent St. Lucas verwerkten de animatie ‘Actief met Eten’ van Den Brok in een lichtinstallatie. Deze is te zien op de hoofdroute.

    Op haar website is het hele programma te vinden.

    We Are Food zet duurzaam en gezond eten op de agenda

    Brabant maakt deel uit van een netwerk van Europese regio’s die het thema gastronomie en duurzaam en gezond eten op de internationale agenda willen zetten. Binnen dit netwerk is Brabant in 2018 genomineerd als Europese regio van de Gastronomie. WeAreFood is daar de invulling van. FoodUp! Brabant ondersteunt het project met kennis en ons netwerk en in communicatie.

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Groei fooddata biedt nieuwe kansen

    In de WeAreFood-maand oktober is ’s-Hertogenbosch gastheer van de Brabantse keuken rondom food en data. Want datagebruik gaat de agroketen van grond tot mond veranderen. Van precisielandbouw tot het wereldwijd kunnen sturen op het voorkomen van voedseltekorten of -overschotten.

    De ontwikkelingen in bigdatatechnologieën gaan hard; denk aan de nieuwe mogelijkheden voor data-analyse, het overal vandaan ophalen van data (mining) en kunstmatige intelligentie. Naar verwachting gaan ze de agroketen fundamenteel veranderen. In combinatie met het internet of things, blockchain, robotisering, 3D-printen en nanotechnologie, zullen de technieken ook gaan leiden tot het nieuwe bedrijfsmodellen en kansen voor ondernemers.

    Dataficering van voedsel

    Brabant viert het jaar van het voedsel vanuit de gedachte eten beleef en maak je in Brabant. Brabant neemt daarmee het voortouw bij het vormgeven van de voedselagenda van de toekomst. Sinds maart 2018 zet We Are Food tien maanden lang telkens één actueel food thema in de schijnwerpers. Daar mag natuurlijk de aandacht voor de rol van data in ons voedsel van morgen niet ontbreken; aandacht voor de ‘dataficering’ van voedsel.

    Op 12 oktober ontvangt ’s-Hertogenbosch in samenwerking met AgriFood Capital en Jheronimus Academy of Data Science (JADS) jonge ondernemers uit de foodindustrie. Tien geselecteerde startups pitchen dan hun datafood-concept.

    Bezoek World Food Day

    Op zaterdag 13 oktober is er ook op World Food Day aandacht voor data. WFD is een publieksprogramma in de binnenstad van ‘s Hertogenbosch vol met lezingen, presentaties, debatten, tentoonstellingen en proeven aan vernieuwende producten en gerechten. Daaronder bijvoorbeeld de talkshow Tech met bestek. Bij bijna alles op je bord is al op enige wijze technologie aan te pas gekomen, van de productie van het groentezaadje tot de melkrobot. Techniek in voedsel is niet van de toekomst, maar helemaal van nu. Maar waarom vinden we dit vaak eng?

    Ook de Verspillingsfabriek (lekkerste soepen en sauzen van geredde groente) en Hightech spek (met varkens in topconditie) kunnen niet zonder data. De centrale locatie van World Food Day is Tramkade 20-28, achter de Verkadefabriek in ’s-Hertogenbosch. Gratis kaarten zijn te bestellen via  de website. Let op: voor sommige talkshows, excursies en workshops moet je vooraf reserveren. Het weekend wordt op zondag 14 oktober afgesloten in samenwerking met restaurants in de binnenstad.

    #DATAFOOD Startup Festival

    Op 30 oktober is vervolgens het #DATAFOOD Startup Festival. Tom de Bruyne, medeoprichter van de SUE Amsterdam & Behavioural Design Academy, houdt er een lezing over consumentengedrag en marketingcommunicatie die echt werkt. De missie van SUE is om mensen een zetje te geven richting positieve keuzes. Andere sprekers zijn Sicco Pier van Gosliga, directeur R&D in datawetenschap bij Connecterra, dat draagbare instrumenten ontwikkelt om gezondheid en welzijn van koeien te monitoren, en Casper Koomen van Blau Lab die ingaat op design thinking. Daarnaast is er volop gelegenheid tot netwerken. Het #DATAFOOD festival is gratis te bezoeken, wel even aanmelden vooraf.

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • ‘Herenboeren zet de productieketen op z’n kop’

    Oogstmaand september is voor We Are Food de maand van Samen voedsel produceren. De keukenchef komt van Herenboeren. ‘We zetten de productieketen op hun kop, doordat consumenten samen eigenaar worden van een boerderij’, aldus Douwe Korting. Hij is actief bij Herenboeren Wilhelminapark in Boxtel.

    Een Herenboerderij is een duurzame, kleinschalige boerderij. Hij is eigendom van een coöperatie van ongeveer 200 huishoudens. Zij pachten samen een stuk land en nemen een boer in dienst die met respect voor dier en natuur het eten produceert dat zij willen eten. In het Brabantse Boxtel staat de eerste Herenboerderij van Nederland. 162 gezinnen halen er inmiddels ruim de helft van hun wekelijkse boodschappen vandaan.

    Inleg

    Meedoen betekent dat je als huishouden lid wordt van een coöperatie en eenmalig 2.000 euro inlegt als bijdrage in de stichtingskosten. Daarnaast neem je wekelijks voor een vast bedrag aan producten af: groenten, fruit, aardappelen, eieren, rund-, varkens- en kippenvlees. In 2017 was dat bij Herenboeren Wilhelminapark ruim 11 euro per week. Wie geen vlees at betaalde zo’n 4 euro minder.

    Zo heb je groente, vlees en fruit van dichtbij huis, waarvoor de boer en de gemeenschap samen kiezen, met een korte keten van grond tot mond. Je ziet waar je eten vandaan komt, gaat gezonder eten, de productie op maat voorkomt verspilling en de boer heeft een vast inkomen. ‘Daarnaast gaat het ook gewoon om gezond en lekker eten’, zegt Douwe Korting van Herenboeren Wilhelminapark, gelegen tussen Boxtel, Vught en Sint-Michielsgestel.

    Ander speelveld

    ‘Het is een manier van landbouw en voedselproductie die de keten op zijn kop zet, het geeft een heel ander speelveld’, reageert Douwe op de vraag wat hem erin aantrekt. ‘De huidige manier van voedselproductie is onhoudbaar, we moeten toe naar een ander systeem. Wij willen ook terug naar de complexiteit van een integraal voedselsysteem – met akkerbouw, tuinbouw, fruitteelt en veeteelt – waarbij de verschillende onderdelen elkaar versterken. De kippen lopen in de boomgaard en varkens kunnen na de oogst de akker op.’

    Herenboeren Wilhelminapark is de eerste boerderij die ook werkelijk draait. Ook in de regio Tilburg (Herenboeren Hart van Brabant), Helmond (Herenboeren Rijk van Dommel en Aa) en Breda (Herenboeren Breda) hebben mensen het initiatief genomen om een Herenboerderij op te starten, en zo zijn er nog meer locaties in Nederland in oprichting.

    Proces doorlopen

    Wilhelminapark heeft het proces als eerste geheel doorlopen: minstens 150 huishoudens aantrekken, grond vinden, een coöperatie oprichten, een boer aannemen, kinderziektes overwinnen. Zoals bij alle vernieuwingen heb je ook hier te maken met pioniers, koplopers, een peloton en achterblijvers. ‘De eerste mensen die zich aanmelden zijn de pioniers die snappen dat het naar een ander landbouwsysteem toe moet. Anderen willen eerst zeker weten dat de boerderij stabiel draait, of denken het comfort te gaan missen van alles gewassen, gesneden en verpakt dat de supermarkt biedt. Ik ben vooral trots bij te dragen aan de ontwikkeling van een nieuw voedselsysteem.’

    Nadenken over eten

    Douwe hoopt dan ook dat eind dit jaar alle Herenboeren in Brabant zijn ‘uitverkocht’ (het maximum aantal van 200 huishoudens aangesloten is). ‘We streven er in ieder geval naar dat er in 2020 circa vijftien Herenboerderijen in exploitatie of ontwikkeling zijn, waarvan zich dan een aanzienlijk deel bevindt in Brabant. Maar het belangrijkste is dat het concept op de kaart komt te staan en mensen anders nadenken over de manier waarop ze eten.’

    In samenwerking met lokale overheden, grondeigenaren en het Brabants Agrarisch Jongeren Kontakt worden meerdere cases ontwikkeld om beter onderbouwd te krijgen wat het model oplevert. Dat kan gaan over economische en maatschappelijke waarde. Verschillende cases kunnen op nieuwe locaties in de praktijk worden gebracht.

    Bezoek een initiatief bij jou in de buurt

    In oogstmaand september zijn in het kader van We Are Food overal in Brabant Herenboeren te bezoeken. Op informatieavonden, rondleidingen, een picknick en diner kun je kennismaken met ‘Samen voedsel produceren’. Alle activiteiten vind je in onze agenda.

     

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Bezoekers LCHF Belevingsmarkt in GezondDorp Leende doen veel inspiratie op

    Op de LCHF Belevingsmarkt op 12 augustus in GezondDorp Leende kon je proeven, ruiken, ervaren en leren wat de low carb healthy food (LCHF) leefstijl inhoudt. Met naar schatting vierduizend bezoekers verdubbelde het evenement zo ongeveer de populatie van het dorp.

    Low carb healthy food staat voor echt voedsel, vers en zo veel mogelijk onbewerkt, zo veel mogelijk lokaal/regionaal en met de seizoenen mee, geen geraffineerde suikers, weinig koolhydraten, gematigd eiwitten, ruim natuurlijke vetten.

    Gezonde leefstijl

    Uitgangspunt van de LCHF-leefstijl is dus kortgezegd weinig koolhydraten en veel gezonde vetten eten. Naast goede, eerlijke voeding zijn voor een gezonde leefstijl ook voldoende beweging (inspanning), ontspanning, sociale contacten, slaap en bioritme belangrijk. Ook lokale bedrijven spelen erop in, zoals de snackbarhouder die producten ging aanbieden die bij LCHF passen.

    Voor al deze componenten was volop aandacht tijdens de LCHF Belevingsmarkt vol van inspiratie. Bezoekers konden lezingen, trainingen en workshops volgen, voedingsadviezen krijgen, hapjes proeven, genieten van live muziek en relaxen op één van de vele terrassen. Ook ‘doen’ vormde een belangrijk element, zowel op de dag zelf als daarna in de dagelijkse praktijk. Uiteraard waren ook diverse (streek)producten te koop.

    Maand van de gezonde gemeenschap

    GezondDorp Leende werd bij dit evenement gesteund vanuit WeAreFood, een project in het kader van Brabant Celebrates Food. Augustus is de maand van ‘De gezonde gemeenschap’: een gezonde keuken, een gezond community. Het project GezondDorp Leende is in 2016 gestart als een initiatief van de Leendenaren Hans van Kuijk (sportarts) en Norbert van den Hurk (huisarts), als reactie op onderzoek waaruit bleek dat de Leendenaar niet zo goed scoorde op het gebied van gezondheidsrisico. In 2018 is er de Stichting GezondDorp opgericht, om een gezonde leefstijl binnen meer gemeenschappen te stimuleren.

    Wie volgt?

    De burgemeester van de gemeente Heeze-Leende was onder de indruk van het initiatief GezondDorp en de Belevingsmarkt, zo zei hij voor de camera’s van omroep Heeze-Leende24. Sanne van der Zanden van GezondDorp zei te hopen dat meer dorpen dit initiatief zullen volgen.

    Video

    Heeze-Leende24 maakte een reportage over de LCHF-Belevingsmarkt van 12 augustus 2018.

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Het Familievarken als inspiratie en perspectief voor boeren en burgers

    WeAreFood 2018 staat deze maand in het teken van toekomstbestendige voedselproductie: De Nieuwe Boer. Keukenchef is Tjacko Sijpkens van Het Familievarken. Het is een voorbeeld van een kopieerbaar initiatief en verbindt ons opnieuw met ons eten.

    Tjacko Sijpkens presenteert zijn initiatief Het Familievarken op de expo Food is fictie op 30 juni in het Design Museum in ‘s-Hertogenbosch. Daar werd gesproken over ons voedsel en de verhalen die eromheen zijn. “Het thema De Nieuwe Boer is actueel in Brabant door de maatschappelijke kritiek op de manier waarop ons eten wordt geproduceerd, terwijl we aan de andere kant ons opnieuw willen verbinden met wat we eten”, aldus Sijpkens tijdens de opening.

    Spaarvarken

    Niet al te lang geleden waren we heel gewoon met voedselproductie in en om ons huis, zegt hij. “Als voorbeeld neem ik vaak het woord spaarvarken. Dat komt voort uit de tijd dat onze grootouders nog een varken hadden naast het huis. Het varken was als het ware onderdeel van het gezin. De schillen en de restjes gingen naar het varken, totdat dit spaarvarken groot genoeg was voor de slacht. Dichtbij en met de natuur was toen veel gewoner dan nu.”

    (Lees verder onder de foto)

    Blij spaarvarken. Foto: Pixabay

     

    “In onze Familievarkensstal hebben we al deze kennis weer boven gehaald. Varkens leven hier zoals ze in de natuur gewend zijn. Als familie bij elkaar op het zand, gezellig al scharrelend en wroetend op zoek naar voedsel, hun leefruimte schoonhoudend door in een hoekje te mesten. De biggen leren van de oudere dieren en verwerven al doende hun eigen plek op de sociale ladder. Ja het varken behoort tot de meest intelligente dieren op deze planeet, na de aap, de dolfijn en de kraaiachtigen.”

    Familievarken Foodtruck

    Deze zomer gaat Sijpkens met de Familievarken Foodtruck nieuwe eigentijdse verhalen maken die mensen dichterbij het varken brengen. “We gaan met onze Foodtruck tien dagen door Brabant toeren, langs preuvementen en festivals om met mensen te praten over wat wij het allerleukste vinden: blije varkens!” Hij hoopt dat het uiteindelijk leidt tot meer directe online verkoop of medefinanciering via crowdfunding. “We hopen met ons initiatief inspiratie en perspectief te zijn voor gelijktijdig boeren en burgers. En voor consumenten: want een lekker leven, dat proef je!”

    Familievarken foodtruck.

    Centrale rol boer

    Gedeputeerde Anne-Marie Spierings benadrukte op de opening dat we vooruit moeten, en voor nieuwe oplossingen moet je durven terug te kijken en te leren. “Ik wil naar een systeem waar de boer weer een centrale rol speelt. Dat kost energie en doorzettingsvermogen. Er zijn veel initiatieven, sommige onder de radar, andere met grote plannen: schaalbaar en ambitieus. Zo ook Het Familievarken. Deze mensen durven ánders te kijken, nieuwe wegen te zoeken, en hun initiatief met marketing te ondersteunen. Zo’n initiatief past bij We Are Food!”

    Familievarken on tour

    De Familievarken food truck is de komende tijd hier te vinden: 6 t/m 8 juli Fabrique Magnifique, Veghel; 14 juli Puur Genieten, Zevenbergen; 15 juli Speciaal bieren Festival, Oss; 12-augustus Food & Lifestyle Markt Leende; 26 augustus Brabantse Dag Heeze; 9 september Woensdrechtse Boerendag

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Restaurant Oss laat kinderen zien waar ons eten vandaan komt

    We Are Food staat deze maand in het teken van ‘de Gezonde School’. Daarom bezochten kinderen van de Herpense basisschool ’t Schrijverke melkveehouderij de Zonnenberg, voor het bijzondere lesprogramma ‘Restaurant Oss’. Ze leerden van alles over de herkomst van voedsel en gingen daarna zelf aan de slag met koken.

    Klasseboer Wilma Zonnenberg vertelt kinderen waar hun eten vandaan komt

    Klasseboer

    Wilma Zonnenberg is boerin op het Herpense melkveebedrijf. Zij verzorgde de les. Dit doet ze vooral uit maatschappelijk betrokkenheid. “Ik merk dat dat kinderen de link met de natuur een beetje kwijt zijn. Ze zien de mooie koeien in de wei lopen, maar realiseren zich niet dat er een verband is met het pak melk in de supermarkt.” Wilma is ‘klasseboer’ en ontvangt regelmatig kinderen op haar bedrijf. “Ik leid ze rond over het bedrijf en laat ze het verschil zien tussen verschillende soorten melk. Ze leren dan onder andere over het vetgehalte in de melk en wat dat met je gezondheid te maken heeft.”

    Restaurant Oss

    Onder de naam Klasseboeren laten bijna 40 verschillende Brabantse boeren schoolklassen kennis maken met het boerenbedrijf. Tijdens praktijklessen kunnen de kinderen zelf zien, horen, voelen en beleven waar ons voedsel vandaan komt. In de regio Oss ontwikkelden de klasseboeren samen met de Gemeente het lesprogramma ‘Restaurant Oss’. De leerlingen worden ontvangen in een ‘restaurant’ waar de tafels gedekt zijn met uiteenlopende producten. Samen bespreken ze waar de producten vandaan komen en welke keuzes je kan maken over de herkomst van het eten op je bord. Herkomst heeft niet alleen te maken met het land waar het vandaan komt, maar ook met de oorsprong: is het product plantaardig, dierlijk, of komt het uit de fabriek? En als het uit de fabriek komt; hoe gezond is het dan nog?

    Asperges

    Op 6 juni was een bijzondere editie van Restaurant Oss, omdat het de 50ste keer was. Naast de 25 leerlingen, schoven ook 25 genodigden aan; ambtenaren, onderwijzers en andere boeren. Na de les gingen de kinderen zelf koken onder leiding van de bekende kok Naresh Ramdjas. Ze maakten een gerecht klaar met witte en groene asperges. Deze ingrediënten illustreren mooi het verschil tussen lokale, seizoensgebonden producten en eten dat van ver komt. De groene asperges komen namelijk een groot deel van het jaar uit Peru en niet uit Nederland. “Ik vroeg mij nog wel af of de kinderen de asperges wel lekker zouden vinden,” zegt Wilma. “Maar als je ze het zelf laat klaarmaken, blijkt dat ze het in ieder geval wel graag willen proeven.” Dat is nog eens een goeie tip voor alle ouders met moeilijke eters in huis.

    Kok Naresh Ramdjas maakt asperges klaar met de kinderen.

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Innovatieve recepten voor een gezonde school

    We Are Food staat in juni in het teken van de ‘Maand van de Gezonde School’. Scholengroep Het Hooghuis in Oss ontwikkelde voor deze gelegenheid het online lesprogramma 'Wereldburger'.

    Gezonde wereldburgers voor de toekomst

    Leerlingen kunnen via een web-app een innovatieve, duurzame en gezonde burger samenstellen. Tijdens het ontwikkelen van hun wereldburger duiken ze in andere culturen en maken ze kennis met ingrediënten waar ze wellicht nog nooit van hebben gehoord. Met dit project worden Brabantse middelbare scholieren uitgenodigd om anders naar hun favoriete eten te kijken. Zo maakt Noord-Brabant gezonde wereldburgers voor de toekomst. Het project is een samenwerking tussen Gemeente Oss, Kenmerk Educatief, Projectbureau We Are Food en Het Hooghuis.

    Creativiteit van de leerlingen

    Op vrijdag 1 juni was de officiële opening van de Maand van de Gezonde School. De afgelopen weken zijn de leerlingen van alle scholen van Het Hooghuis aan de slag gegaan met de web-app. Dit resulteerde in 866 innovatieve, duurzame, gezonde, zelfontworpen ‘Wereldburgers’. Tijdens de opening zijn 15 leerlingen genomineerd die door mogen naar de volgende ronde: de masterclass challenges waar ze de burgers echt gaan bereiden. Opvallend is dat een groot deel van de creaties vegetarisch is. “We hebben gemerkt dat kinderen al veel weten over gezondheid, duurzaamheid en cultuur,” zegt gedeputeerde Anne-Marie Spierings. “Daarom wilden we ook graag leerlingen betrekken bij de initiatieven van het We Are Food jaar. Ik ben onder de indruk van de creativiteit van de leerlingen en de ingrediënten die ze gebruiken. Dat doen ze bij de McDonald’s niet.”

    De deelnemende leerlingen aan de Wereld Burger.

    Zelfvoorzienende boerderij

    Dieuwke Anema uit 1EB bedacht de zelfvoorzienende Burger Bella, uit eigen moestuin kippenren en weiland. Zij werd naar voren geroepen om haar mooie plannen voor te lezen:  “Mijn droom is een zelfvoorzienend boerderijtje, waar ik zorg voor al mijn eigen eten en drinken. Ik heb nu al een moestuin, kippen en een haan, fruitbomen (appel, peer, kersen en pruim) en oh ja, ik heb ook nog een kruidentuin. Ik heb nog geen koe voor melk, kaas en vlees, maar daarvoor ga ik naar mijn opa en oma. Het is pas echt duurzaam als je geen vliegtuig laat vliegen of vrachtwagen laat rijden voor je eten, want je kunt dit allemaal zelf doen. Het fijne is ook dat je zeker weet dat het biologisch is (geen bestrijdingsmiddelen) en een goed leven heeft gehad. Dus hier is mijn zelfvoorzienende, super lekkere, Burger Bella! Dan weet je wat je eet!”

    Op de kaart

    De beste drie burgers worden op 16 juni gepresenteerd tijdens het OSS SCOORT GLOBAL GOALS event, waar een jury de winnende ‘Wereldburger’ kiest. De winnaar wordt echt geproduceerd en komt op de kaart van verschillende regionale horecagelegenheden. Alsof dat nog niet genoeg is, wint de leerling ook voor vier personen een overnachting in het Eftelinghotel, een sprookjesontbijt, een rondleiding in de keuken en toegang tot het park. “Wij willen onze jongeren inspireren en motiveren om lekker gezond en duurzaam te eten,” vertelt Marnetta van Raak, coördinator gezonde school van Het Hooghuis. “Het leeft bij de kinderen. Iedereen is tegenwoordig bezig met cultuur, gezondheid en duurzaamheid. We hebben hier de toekomst zitten, die willen we iets meegeven. We plukken nu al de vruchten van de aandacht voor gezonde voeding op de basisschool. De tijd is rijp om kinderen verder bewust te maken, op inspirerende speelse wijze.”

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Eet je beter met diabetes type II

    Steeds meer mensen in Nederland krijgen diabetes. De diagnose betekent vaak een leven lang medicijnen. Chefkok Robert Danse laat zien dat het anders kan: door anders te eten. In mei trekt hij in de EetJeBeter-foodtruck van We Are Food door Brabant.

    “Veel mensen komen met klachten bij de huisarts, krijgen de diagnose diabetes type II en de boodschap: u komt er nooit meer vanaf. Maar daar klopt niks van.” Chefkok Robert Danse had zelf jarenlang diabetes totdat hij anders ging eten. Nu is hij bijna helemaal van de medicijnen af.

    Chefkok Robert Danse bij de foodtruck.

    Diabetes?

    Bij diabetes of suikerziekte is de bloedsuikerspiegel te hoog. Dat komt omdat je lichaam het hormoon insuline niet of te weinig aanmaakt of omdat je lichaam niet meer goed op het hormoon reageert. Suiker wordt dan niet meer goed verwerkt. Het bloedsuikergehalte wordt dan te hoog en dat vergroot het risico op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten, nierziekten en slechtziendheid.

    1 op de 14 Nederlanders heeft inmiddels diabetes. Dat is vooral diabetes type II, dat ontstaat door een tekort van en ongevoeligheid voor insuline. Diabetes type II is allang geen ouderdomsziekte meer. Steeds meer jonge mensen krijgen diabetes. Ongezond eten vergoot de kans op diabetes type II. Gezonder eten, bewegen en afvallen kan er juist weer voor zorgen dat het lichaam weer beter reageert op insuline, laat diëtiste Roos Duijts van Food for Care weten. De bloedsuiker wordt dan lager en stabieler. En er zijn dus mensen, zoals Robert, die daardoor helemaal geen insuline of medicijnen meer nodig hebben.

    Dag witbrood, hallo wortel

    Diabetes type II gaat niet alleen over suiker, maar vooral over overgewicht. Van te veel suiker word je dik, dus dat is om die reden geen goed idee. Maar het betekent ook weer niet dat je helemaal geen suiker mag, laat Roos weten. Het gaat vooral om het bereiken en behouden van een gezond gewicht, het onder controle houden van de bloedsuiker en het goed zorgen voor hart- en bloedvaten. Fruit en (groene blad-)groenten zijn een goed idee, net als volkoren- in plaats van witbrood en mager beleg.

    Robert zelf gaat wel iets verder dan dat en laat het liefst alle koolhydraten staan (die zitten bijvoorbeeld in pasta, rijst, brood). Hij pakt, zoals hij zelf zegt, alleen de buitenste ring in de supermarkt. “Sla je ook meteen de kant-en-klaar-producten over. Kijk eens op het etiket van ketchup. Je schrikt als je ziet hoeveel suiker daarin zit.”

    Sterk in je schoenen

    Dat een Big Mac tegenwoordig goedkoper is dan een salade, helpt niet. Ben je nou eenmaal dol op ketchup, dan zul je ‘m zelf moeten gaan maken. (“Dan heb je wel iets dat veel lekkerder is dan supermarkt-ketchup.”) Je moet anders gaan koken. De verkeerde dingen (verleidingen) uit je koelkast weren. Hulptroepen inschakelen, aldus Robert: huisgenoten die een ommetje met je gaan maken als er een suikerattack dreigt. En heel stevig in je schoenen staan als je op die verjaardag al dat lekkers voorgeschoteld krijgt.

    En dan ben je de rest van je leven gezond maar ongelukkig?

    Roos benadrukt dat drastische maatregelen vaak helemaal niet nodig zijn. Met de Schijf van Vijf en genoeg bewegen kom je al een heel eind. En Robert zou het al mooi vinden als diabetespatiënten – in overleg met een diëtist of de huisarts – een dag in de week koolydraatarm gaan eten. “Je zult versteld staan wat er gebeurt. En dat is dan ook weer een stimulans.”

    Het is ook lekker

    Bovendien is koolhydraatarm eten ook gewoon heel lekker, vindt Robert. Om het makkelijker te maken heeft hij een receptenboekje samengesteld. Kleurrijke recepten die jij en ik zo op tafel zetten en die er inderdaad best heel smakelijk uitzien. Tagliatelle met kipfilet, groentenstoof. Zelfs cheesecake hoef je niet te laten. Alleen is de tagliatelle van wortel in plaats van bloem en zit in de cheesecake suikervrije chocolade.

    De worteltagliatelle van Robert.

    Een aantal recepten kun je deze maand in de EetJeBeter-truck proeven. Robert hoopt mensen vooral te leren tussen de regels van zulke recepten door te lezen. Dat je die bloemkoolsoep ook gewoon van wortelen kunt maken. Eindeloos variëren dus. “Uiteindelijk moet je toch zelf gaan ontdekken wat je wel en niet lekker vindt.”

    Gezonder leven

    “Ik hoop dat het mensen wakker schudt. Ik hoop dat ze dan over een tijdje bij de dokter zitten en zeggen: er was een kok in een truck en die deed iets met eten en diabetes. Hoe zit dat precies?”

    Niets ten nadele van huisartsen en andere zorgprofessionals, maar voeding zit nog te weinig tussen hun oren, vindt Robert. Terwijl het heel veel goeds kan doen: mensen hoeven minder medicijnen te gebruiken, voelen zich lekkerder en gaan ook in andere opzichten gezonder leven. Ze gaan bewuster met hun lichaam om. “Dat ze dan zomaar een keer op de fiets stappen om de eieren verderop bij de boer te gaan kopen, dat hoop ik. Er zijn veel mensen met een sportschoolabonnement die na drie keer het bijltje erbij neergooien. Dan moet je toch iets anders gaan bedenken.”

    Kijk voor de recepten en het schema van de foodtruck op eetjebeter.com

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Nieuwe Boeren in Brabant Magazine

    Juli is de We Are Food-maand van De Nieuwe Boer: boeren die werken aan een duurzamere manier van dieren houden. Er zijn in Brabant al veel mooie voorbeelden van nieuwe boeren te vinden, constateert Brabants Magazine.

    Al eens van de trampolinekoe gehoord? Bij de familie Van Esch in Heukelom lopen koeien binnenkort rond op een soort trampolinezeil.
    Ook het Familievarken en het Rondeel zijn goede voorbeelden.

    Wat het voordeel is van deze concepten lees je in het Brabant Magazine >

     

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Horecascholen maken Brabants receptenboek

    Leerlingen van zeven Brabantse horecascholen gaan ‘Brabantse’ recepten bedenken voor een kookboek “BRBNT, van Brabantse grond”. Het project vormt de tweede We Are Food-maand ‘Voedsel van Brabantse bodem’, die 4 april van start gaat.

    Het gaat om Summa College, ROC de Leijgraaf, Cingel College, Koning Willem 1 College en De Rooi Pannen (Tilburg, Eindhoven en Breda). Alle deelnemende leerlingen volgen een opleiding tot zelfstandig werkend kok.

    Waarom Brabantse bodem?

    Veel voedsel wordt op een heel andere plek geproduceerd dan waar het gegeten wordt. Ons eten maakt een lange reis, en een faire prijs voor de boer kan niet worden gegarandeerd. Voeding van om de hoek is vaak gezonder, goedkoper en veel minder milieubelastend.

    Foto: ter illustratie, Pixabay.com

    Maar veel mensen weten dat niet, koks niet en consumenten niet. Marc Raaijmakers, directeur horeca van het Koning Willem I College: “We kunnen de food footprint simpel helpen reduceren door te eten van dichtbij en van wat het seizoen ons brengt. Dat besef leeft helaas slechts bij een enkeling. Uit onderzoek blijkt dat maar 5 procent van de Brabantse koks zich realiseert dat de herkomst van het eten dat zij iedere dag serveren van grote invloed is op het milieu – en op de kwaliteit. Ook de consument is bepaald niet bezig met de herkomst van zijn voedsel. Daarom ben ik zeer verheugd dat We Are Food komende maand de producten van Brabantse bodem in de spotlight zet.”

    Van receptenboek naar onderwijsprogramma

    Horecaleerlingen van de zeven Brabantse mbo’s gaan onder meer op bezoek bij meer dan 40 Brabantse producenten, voornamelijk boeren, van duurzame lokaal- en seizoensgebonden producten. Daar leren ze wat de Brabantse grond en het seizoen betekenen voor het product, wanneer het op zijn best is en wat de consequenties zijn voor een gerecht.

    Elke school zal daarop vier recepten ‘van Brabantse grond’ samenstellen – voor ieder jaargetijde één. Zodoende worden 28 nieuwe gerechten van Brabantse bodem bedacht. De recepten en achtergrondverhalen worden vervolgens gebundeld in een boek dat in december 2018 wordt gepubliceerd. Een begeleidende kaart in het kookboek “BRBNT, van Brabantse grond” geeft precies aan waar de lokale producten te koop zijn.

    Het thema ‘Van Brabantse grond’ wordt vanaf 2018 ook een vast onderdeel van het onderwijsprogramma op de horecascholen.

    Van Brabantse grond heeft een eigen Facebookpagina > 

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • We Are Food van start met verspilling

    Op 1 maart is We Are Food van start gegaan. 10 maanden lang pakken ondernemers en andere professionals vraagstukken bij de kop voor een Brabants voedselsysteem dat nog beter is voor mens, dier en milieu. Het jaar trapt af met de maand Samen tegen Verspilling.

    Naar 35% minder verspilling

    Wereldwijd wordt een derde van het voedsel verspild. Onacceptabel, vinden Bob Hutten (Verspillingsfabriek) en Toine Timmermans (WUR). Ze zijn de gangmakers voor een maand lang aandacht voor voedselverspilling.

    Maart 2018 gaat over twee sporen: 1. consumenten tonen dat ze de sleutel voor verandering in handen hebben; 2. ondernemers uitdagen de businesskansen op te pakken. Scholen krijgen een lespakket over verspilling aangeboden. Op 4 en 18 maart kan iedereen de Verspillingsfabriek bezoeken. Er komt een hackaton en Food Waste Day. Met als uiteindelijk doel: in 2025 35 procent minder voedselverspilling in Brabant.

    Wat is er verder nog te doen?

    Na maart volgen nog 9 themamaanden, of Brabantse Keukens, zoals De Gezonde School, #DataFood en Samen voedsel produceren.

    Kijk voor meer informatie over de Brabantse Keukens >

    Behalve een professioneel programma is er ook een publieksprogramma. Onder de titel Brabant Celebrates Food heeft VisitBrabant een jaar aan voedselvermaak in petto, met o.a. pop up-restaurant, visbakwedstrijden, foodarrangementen en een aardbeienfeest.

    Kijk voor meer informatie over Brabant Celebrates Food >

    Bron: VisitBrabant

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • 10 Brabantse Keukens bekend

    De Brabantse Keukens zijn bekend! Uit honderd inzendingen zijn tien initiatieven gekozen. Zij werken elk op hun eigen manier aan oplossingen in de voedselketen.

    Elke maand van WeAreFood 2018 staat één onderwerp in de schijnwerpers. De thema’s variëren van verspilling en smaakvol erfgoed, tot gezonde voeding voor Diabetes 2-patiënten en #datafood.

    Foto: Bob Hutten (Verspillingsfabriek, links op de foto) is KeukenChef van de eerste Brabantse Keuken in maart. Artishock – We Are Food

     

    De keukens staan onder aanvoering van een KeukenChef. Die krijgt de beschikking over startgeld en kan expertise invliegen.

    De ideeën die niet gekozen zijn, sluiten goed aan bij de tien thema’s en worden ook uitgenodigd mee te doen in één van de Keukens.

    • Maart: De Maand van Verspilling – De Verspillingsfabriek, met keukenchef Bob Hutten.
    • April: De maand van Smaakvol Erfgoed – De Brabantse Middelbare Horecascholen, met keukenchef Marc Raaijmakers.
    • Mei: De maand van de Nieuwe Boer – Het Familie Varken, met keukenchef Tjacko Sijpkens.
    • Juni: De maand van de Gezonde School – Scholengroep Het Hooghuis.
    • Juli: De maand van de Patiënt – Food for Care, met keukenchef Henk Kivits.
    • Augustus: De maand van de Gezonde Community – Gezonddorp, met keukenchef Hans van Kuijk en Norbert van den Hurk.
    • September: De maand van Community Farming – Herenboeren, met keukenchef Douwe Korting.
    • Oktober: De maand van #DataFood – JADS, Ondernemerslift Plus, BIM en gemeente Den Bosch, met keukenchef Mark van der Pol.
    • November: De maand van Samen Tafelen – Keukenchef Phyllis den Brok.
    • December: De maand van de Gastvrijheid – Ravanello, met keukenchef Ralph Geerts.

     

    Lees meer over de Keukens op de website van WeAreFood > 

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Veel belangstelling voor Brabantse Keukens

    Maar liefst 97 ideeën vielen er op de mat: producten en concepten van Brabantse ondernemers en organisaties die onze agrofood gezonder en duurzamer maken. Geclusterd in 8 thema's - Brabantse Keukens - krijgen de beste plannen uiteindelijk een prominente plek in het themajaar WeAreFood. De kwaliteit van de inzendingen is hoog. Zoveel mogelijk initiatieven worden gekoppeld aan de 8 themamaanden zodat ze allemaal onderdeel zijn van de WeAreFood-beweging.

    ‘Beter eten’, daarover moet het gaan in de Brabantse Keukens van WeAreFood: van beter eten op school tot beter eten bij de boer. We rekenden op zo’n 40 inzendingen, laat Alfred van Mameren weten, maar uiteindelijk werden 97 innovatieve voorstellen ingestuurd.

    Beter eten, daarover gaat het in de Brabantse Keukens. Foto: Pixabay.com

    De allerbesten mogen deze week komen pitchen. Deze kanshebbers hadden het beste, meest concrete idee of wisten hun concept met veel enthousiasme en passie aan te prijzen.
    Aan de jury de schone taak om hieruit de 8 themamaanden te kiezen. Ideeën met de grootste impact in en na 2018 maken kans, maar daarnaast is het ook belangrijk dat initiatiefnemers andere ideeën binnen hun thema op sleeptouw kunnen nemen.

    10 juli worden de winnaars bekend gemaakt. De winnende ondernemers en organisaties gaan vanaf september in hun eigen Brabantse Keuken hun idee verder uitwerken, samen met andere ondernemers en experts. Van maart t/m oktober 2018 worden iedere maand de resultaten van één Keuken gepresenteerd.

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Brabantse Keukens: aanmelden tot en met 15 juni

    De oplossingen van morgen voor de problemen van vandaag: daar gaan we naar op zoek in de Brabantse Keukens van WeAreFood. Samen met jou als ondernemer. Meld jouw thema uiterlijk 15 juni aan.

    Er spelen verschillende uitdagingen op gebied van food, zoals globesitas (te veel, te vet, te zoet), verstedelijking en de groei van de wereldbevolking. Dat vraagt om actie. WeAreFood 2018 gaat vernieuwing in de foodbranche aanjagen.

    Foto: wearefood.nl

    Van maart tot en met oktober 2018 nemen we in de Brabantse Keukens iedere maand een thema onder de loep. Jouw vraagstuk ook op de agenda? Meld je snel aan! 7 juli wordt bekend welke keukens in de spotlight komen.

    Lees meer op wearefood.nl >

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Doe mee met WeAreFood

    Brabant is sterk in agrofood, van grond tot mond. Elke dag werken heel veel mensen achter de schermen aan duurzaam, eerlijk en lekker voedsel.  In 2018 zetten de provincie en AgriFood Capital dat met het programma WeAreFood in de spotlight. Doe je mee?

    2018: een jaar lang beter eten in de spotlight

    Is beter eten in schoolkantines jouw missie? Of wil je consumenten meer insecten laten eten? Wie in de agrofood werkt en een idee of vraagstuk heeft rond gezond en duurzaam eten in Brabant, is van harte uitgenodigd!

    Want Brabant wil de meest duurzame en innovatieve agrofoodregio van Europa zijn. We zijn al goed op weg, maar kunnen beter worden. Met het programma WeAreFood geven we nieuwe ideeën en oplossingen een impuls. Het programma werd 8 maart gelanceerd.

    Nieuwe ideeën in de keuken

    Ondernemers – van boer tot recreatieondernemer en retailer – onderwijsinstellingen en bestuurders worden uitgenodigd om hun ideeën en vragen te delen. WeAreFood kiest daarop 12 thema’s, één voor elke maand in 2018: de Brabantse Keukens. In deze Keukens ga je met andere ondernemers samen problemen tackelen om zo te komen tot nog meer gezond en duurzaam voedsel in Brabant. Je wordt daarbij begeleid door toppers uit de Nederlandse agrofood en 10.000 euro startgeld.

    Aan de slag in ‘de Keukens’ van WeAreFood, doe je mee? Foto: Pixabay.com

    Ook laten zien wat er al is

    Naast die nieuwe ideeën willen we in 2018 ook aan iedereen laten zien dat het in Brabant nu al goed eten is. Voor dit publieksprogramma staat Visit Brabant aan de lat. Waar we dan aan denken? Belevenisdiners, apps die het verhaal achter ons eten vertellen, verduurzaming van food op festivals. Ook hierbij kun je met jouw initiatief aansluiten!

    Meedoen?

    Indienen van ideeën voor de Brabantse Keukens kan vanaf begin april. Meer weten? Er zijn drie regiobijeenkomsten voor informatie en kennismaking:

    Aanmelden voor een van deze regioavonden kan door een mail te sturen naar Cary van Gemert: cvgemert@brabant.nl.

    Kijk voor meer informatie op wearefood.nl >

    Of neem contact op via info@wearefood.nl

     

     

    Lees meer Sluiten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.