Tilburgse portretteert 20 bijzondere boeren op fietsafstand

Janneke de Vries uit Tilburg heeft twintig bijzondere boeren uit haar omgeving geportretteerd in een prachtig magazine: Bijzondere boeren. ‘Willen we dat er niet alleen megabedrijven met managers overblijven, dan moeten we zelf op de fiets en inkopen doen bij deze bijzondere boeren.’

De Vries gaat zelf regelmatig met haar kinderen boodschappen doen bij boeren in de omgeving. Zo kreeg ze ook gaandeweg het verhaal van de bedrijven mee. Dat de huisverkoop ook gewoon noodzaak voor ze was, dat wet- en regelgeving tot keuzes dwingen.

Als consument iets doen

‘Ik wilde iets bijdragen aan het besef dat als we als consument zelf niets doen, deze kleinere bedrijven en hun bijzondere producten verdwijnen. En dat kinderen dan straks echt niet meer weten hoe groot een koe is en waarom we melk kunnen kopen. Dat boeren op markten staan en aan promotie doen is niet voldoende, en ook hun tijd is niet onbeperkt, ze moeten ook nog gewoon blijven produceren. Dus moeten we er zelf heen.’

Lies en Hanelore van Rijswijk, Hoeve De Mertel. Foto: Marieke Plasier

De Vries maakte een mooi magazine (64 pagina’s) dat zowel in een oplage van 7.000 exemplaren is gedrukt als online te lezen is. De glossy zoemt in op de passievolle mensen achter de streekproducten en boerderijwinkel, de mensen die zorgen voor ons eten. ‘Zij hebben een verhaal dat de moeite waard is om verteld te worden en te delen.’

Cadeautje voor boeren

Daarnaast kregen de boeren de foto’s die voor het magazine werden gemaakt cadeau voor eigen gebruik en wat tips voor sociale media. ‘Ik wilde de boeren een cadeautje geven’, aldus De Vries. ‘Ze verdienen onze steun.’ Het was voor haar ook grotendeels liefdewerk oud papier. ‘Maar ik heb het met heel veel plezier gedaan.’

Erik Meijs van Ut Rooie Bietje. Foto: Marieke Plasier

Help boeren in je omgeving

De Vries hoopt dat haar initiatief meer stadsbewoners aanspoort om de fiets te pakken en boodschappen te doen bij boeren in hun omgeving. ‘Iedereen kan het. Ga een keer niet naar het overdekte speelpaleis, maar met je kinderen naar buiten en bij een boer langs.’ En misschien dat het in andere steden navolging krijgt. De Vries: ‘Help je boeren, zet iets op, doe iets met de bijzondere boeren in je omgeving.’

Productie en druk van het magazine werden mede mogelijk gemaakt dankzij bijdragen van de gemeente Tilburg (We Are Food), Rabobank Tilburg, en ZLTO-afdelingen Hart van Brabant en Den Bosch. En de boeren zelf natuurlijk.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.