Tweede editie Met de Boer op Toer

Zoek de samenwerking met andere instanties op en denk na over andere of nieuwe verdienmodellen. Dat was de boodschap die tijdens de tweede editie van Met de Boer op Toer op 22 juni bij alle bezochte bedrijven naar voren kwam. Met de Boer op Toer is een initiatief van FoodUp! Brabant, BAJK, SFYN Brabant en Trotse Jonge Boeren.

Drie interessante bedrijven, enkele jonge boeren en een groep consumenten: dat waren de ingrediënten van de tweede editie van Met de Boer op Toer, op 22 juni in de regio Oirschot. Doel van het evenement was om boeren en burgers met elkaar in gesprek te laten gaan. En dat was zeker het geval.

Biologische tuinbouwbedrijf

Het gezelschap bij de excursie was divers. De aanwezige boeren waren veelal melkveehouders en bloemkwekers. De consumenten hadden een grote interesse in voedsel en een deel werkte in de voedingsindustrie. Ze ontmoetten elkaar in de kantine van Oirschot Organics. Na een korte voorstelronde startten we met een interessant verhaal van Jorrit Jonkers van dit bedrijf.

met de boer op toer foodup! brabant

Op zijn biologische glasgroentenkwekerij kweekt Jorrit onder meer tomaten, paprika’s en komkommers. Hij experimenteert met verschillende rassen en formaten om te kunnen opboksen tegen de overproductie uit het gangbare segment. Zo hoopt hij een eerlijke prijs te krijgen voor zijn biologische producten.

Verder heeft Jorrit veel oog voor zijn omgeving. Hij is lid van Landcoöperatie Dal van de Kleine Beerze. In dit initiatief werken boeren en burgers in pachtconstructies samen aan een mooie, duurzame omgeving met respect voor bodem, mens en dier. Lees meer in de blog van SFYN Brabant.

Vleesvee in natuurgebied

Na de groenten volgende vlees. Vleesvee van de familie Van Lieshout welteverstaan. Dit familiebedrijf heeft circa 450 Blonde d’Aquitaine runderen lopen op eigen grond en op natuurgronden van Brabants Landschap. Alle dieren blijven daarbij op het bedrijf tot ze naar de slacht gaan, zowel stieren als koeien. Zo houdt het bedrijf de kringlopen klein.

Voor de verkoop werkt Van Lieshout Vleesvee al sinds 1999 nauw samen met Slagerij Smolders, enkele kilometers verderop. Sinds kort leveren ze ook aan Sligro. Alles om een goede prijs te kunnen krijgen voor hun hoogwaardige product. Lees hier de volledige blog van SFYN Brabant.

Hulpboeren bij natuurkippen

Het derde bedrijf dat zoekt naar een goede en eerlijke prijs voor zijn product was Peter van Agt van Fladderfarm Mobiel B.V.. Naast zijn bedrijf de Kakelhoeve en Fladderfarm, vond hij het tijd voor iets anders. Hij verzon een concept waarbij 250 kippen in natuur van Brabants Landschap kunnen rondscharrelen: De Kipcaravan. En er kwam een variant met ‘leghanen’, de broertjes van jonge leghennen.

leghanencaravan kipcaravan

Leghanencaravan. Foto: Bos en Akker

Ook met GGzE, de instelling voor geestelijke gezondheidszorg in Eindhoven en omgeving, maakte hij afspraken. Peter zorgt er met eierautomaat Egg Drive voor dat mensen met een ‘rugzakje’ weer terug kunnen keren in de maatschappij! Naast eieren (Groene Woud-ei) levert hij zo ook zogenaamde ‘hulpboeren’ af aan de samenleving. Lees meer in de blog die SFYN Brabant hierover schreef.

Barbecue met vlees uit de regio

De middag sloot af met een barbecue. Om in de regio te blijven, was het vlees verzorgd door versvleesboerderij Polsdonk. Zij houden Limousin runderen. Gastheer en -vrouw waren Marc en Marieke van der Meijden. Ze hebben een melkveebedrijf met 180 stuks melkkoeien en 135 stuks jongvee. ‘Al met al een heel geslaagd evenement met veel interessante bedrijven en goede inhoudelijke gesprekken’, aldus SFYN Brabant in haar blog over de tweede editie van Met de Boer op Toer.

 

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.